Ökning av både in- och utresande utbytesstudenter

Mottagande av nyanlända studenter.
Mottagande av nyanlända studenter under Arrival Day i augusti 2023.

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har tagit fram statistik för internationell studentmobilitet på grund- och avancerad nivå för alla Sveriges lärosäten under läsåret 2022/23. Lunds universitet ligger högt i nationell jämförelse.

UKÄ:s rapport tar upp att pandemin innebar en kraftig nedgång av den internationella studentmobiliteten både när det gäller inresande och utresande till Sverige. Men 2022/23 började man komma tillbaka till den nivå som gällde före pandemin. Totalt studerade nästan 41 700 inresande studenter vid de svenska lärosätena läsåret 2022/23. Det är en ökning med 5 procent, jämfört med läsåret innan. Samtidigt studerade drygt 20 900 svenskar utomlands, vilket är ökning med 4 procent jämfört med läsåret 2021/22. UKÄ:s rapport visar att den nationella trenden är att antalet inresande studenter ökar för varje år medan antalet utresande studenter minskar över tid och fortfarande är på en lägre nivå jämfört med läsåren före pandemin.

Lunds universitet upplevde också en kraftig minskning av antalet utresande utbytesstudenter under första pandemiåret på grund av reserestriktioner och inställd utbytesaktivitet. Men redan läsåret efter, 2021/2022, var antalet utresande studenter uppe i normala nivåer, och har därefter ökat. Prognosen för antalet utresande studenter 2023/2024 pekar på en fortsatt ökning.

Antalet utresande studenter vid LU har återhämtat sig snabbt efter pandemin, med en ökning på 32%, vilket är högre än det nationella genomsnittet på 28%. Trenden pekar uppåt, och för det kommande läsåret förväntas en ytterligare ökning på 33%. Även när det gäller inresandemobiliteten har Lunds universitet återhämtat sig snabbare än genomsnittet i Sverige, med en ökning på 26% jämfört med det nationella genomsnittet på 12%.

Det framgångsrika återhämtandet förklaras av universitetets strategiska arbete. När Migrationsverket ändrade sina rutiner för uppehållstillstånd i Sverige ledde det till längre handläggningstider och högre kostnader för ansökningsprocessen för utomeuropeiska studenter på alla lärosäten i landet. Men Lunds universitets nya migrationshandläggare spelade en nyckelroll genom att upprätthålla en kontinuerlig dialog med Migrationsverket och hålla kollegor, partneruniversitet och studenter väl informerade. För att möta de förlängda handläggningstiderna har Lunds universitet även vidtagit ytterligare åtgärder, såsom att justera ansökningsperiodernas datum.

Diagram över inresande och utresande studenter.
Lunds universitets bild över inresande respektive utresande utbytesstudenters mobilitet för samma tidsperiod visar att siffrorna för både antalet inresande och utresande utbytesstudenter pekar stadigt uppåt.

Man kan se att kurvorna för in- respektive utresande har närmat sig varandra och ligger stabilt på samma nivåer sedan läsåret 2019/2020. Det innebär att vi närmar oss eftersträvad balans i siffrorna mellan ut- och inresande utbytesstudenter.

Den förbättrade balansen är resultatet av ett systematiskt arbete med att fördjupa strategiskt viktiga utbytesavtal, och avsluta ensidiga utbytesavtal. Prognosen för antalet utresande utbytesstudenter visar på en ökning och troligtvis kommer kurvorna närma sig varandra ytterligare under läsåret 2023/2024.

De utresande studenternas populäraste destination

1090 av universitetets studenter åkte på utbyte till annat land läsåret 2022/2023. Detta läsår (2023/2024) beräknas universitetet ha runt 1500 utresande studenter.

Den internationella destination som har flest utresande studenter från Lunds universitet är Storbritannien. Andra populära destinationer är Kanada, Australien, Frankrike och USA. Dessa länder stod för över hälften av alla utresande studenter, och totalt sett studerade 55 procent av studenterna i Europa.

Pandemin har gjort att Europa har blivit mer populärt än före pandemin. Tidigare var intresset högst för de utomeuropeiska platserna. Under pandemin ökade mobiliteten till Europa markant och den trenden består.

Inkommande studenter till Lunds universitet kommer främst från Europa

Under läsåret 2022/2023 kom 1468 inresande studenter till Lunds universitet. Detta läsår beräknas 1507 inresande studenter komma till Lund.

Enligt UKÄ:s rapport tar Sverige emot flest utbytesstudenter från Europa (76%), och därefter Asien (13%) som den andra största regionen. Vid Lunds universitet ser det något annorlunda ut, 65% av utbytesstudenterna kommer från europeiska partneruniversitet, därefter följer Nordamerika (15%), Asien (12%). En bidragande anledning till att Lunds universitet tar emot fler studenter från nordamerikanska partneruniversitet är universitets enskilt största och mest omfattande utbytesavtal med University of California som omfattar ca 70–100 platser för inkommande utbytesstudenter per läsår.

Sammantaget visar siffrorna för Lunds universitet på en mycket positiv utveckling och universitetet fortsätter att locka och skicka ut studenter över hela världen.

Läs Universitetskanslerämbetets nyhet om rapporten som visar en kraftig ökning av antalet utbytesstudenter, 30 november 2023