Palmhuset i Botan ska byggas om

Bild på det planerade Palmhuset.

Palmhuset i Botan ska byggas ut och miljön förbättras både för medarbetare och besökare. Produktionen planeras till 2024 och beräknas ta drygt ett år.

Ombyggnaden omfattar ett nytt högre Palmhus och en ny entrébyggnad som ska passa Botaniska trädgårdens behov bättre. Bland annat kommer det nya Palmhuset att få en större butik, förbättrad utställningsyta och nya spännande miljöer för växter. Arbetsmiljön för medarbetarna på plats kommer också att förbättras med modernare teknik, större utrymme och bättre planlösning i planteringsrummet.

Palmhusprojektet föregås av bygget av en skolsal i norra delen av trädgården (byggs 2022). I kombination med det nya växthuset ger det bättre möjlighet till både studiebesök och undervisning inom trädgårdens område.

Ombyggnationen har initierats av universitetet och Botaniska trädgården utifrån behovet av att kottepalmerna och de andra växterna i Palmhuset behöver mer plats samt att glas och tekniska system behöver ses över och bytas ut.

Projektet är ett samverkansprojekt med Statens fastighetsverk. Internt drivs projektet av Botan, LU Byggnad, Donatorrelationer och LUKOM-kansliet med projektledare Sahar Valizadeh. Projektet finansieras till stor del med donerade medel.

Utrotningshotade palmer

- Självklart är vi väldigt glada och tacksamma över att donatorer och stiftelser har gjort detta möjligt. I och med ombyggnaden får vi en ändamålsenlig utställningslokal, och våra växter får ett nytt, rymligt växthus. Det är positivt både för besökarna, för växterna och för personalens arbetsmiljö, säger Bente Eriksen, föreståndare för Botaniska trädgården.

Det har under längre tid funnits ett behov av ett större Palmhus, framförallt på grund av att kottepalmerna vuxit ända upp i taket. Palmerna planterades redan på 1860-talet och är av den utrotningshotade arten Cycas zeylanica.

- Det har varit en lång resa där vi nu kan skönja en välkommen avslutning. Redan under inledningen av 2000-talet lyftes ärendet av dåvarande föreståndaren för Botaniska trädgården. Vad vi nu ser växa fram är ett resultat av alla inblandades insatser genom åren. Ett med idoghet präglat arbete bär nu frukt, säger Per Helander, lokalplanerare vid LU-byggnad.

Statligt byggnadsminne

Palmhuset och övriga växthus och orangerier ligger mitt i Botaniska trädgården vars byggnader och mark är ett statligt byggnadsminne.

- Vi strävar efter att bibehålla karaktären och gå tillbaka mer till det ursprungliga. Det finns en potential att göra anläggningen till ett ännu mer attraktivt besöksmål. Husen ska fortsatt efter ny- och ombyggnad ha en viktig roll som fondbyggnader i trädgården, dels i förhållande till den centrala rundeln, dels till spegeldammen, säger Rebecka Kessler, projektledare på Statens fastighetsverk.

Statens fastighetsverk samarbetar med White arkitekter i projektet. Nu väntar projektering och efter sommaren upphandling av entreprenör.

För mer information kontakta: Caroline Wiklund, projektkommunikatör LUKOM, Lunds universitet, 046-222 30 53, caroline [dot] wiklund [at] er [dot] lu [dot] se

Lyssna på P4 Malmöhus intervju med Sofie Olofsson på Botaniska trädgården (sverigesradio.se)