Prisad pedagog ser undervisningen ur studenternas perspektiv

Professor Patrik Lindskoug sitter I en föreläsningssal och tittar leende in i kameran. Foto.
Patrik Lindskoug fick ta emot Lunds studenters pedagogiska pris vid universitetets årshögtid. Foto: Minna Wallén-Widung

Humor, engagemang och en ständig strävan efter att utveckla undervisningen. För Patrik Lindskoug, som nyligen prisades av studenterna för utmärkta lärarinsatser, är det några av grundbultarna i det pedagogiska bygget. Men powerpoint som undervisningsverktyg ger han inte mycket för.

På en innergård, lite undangömd bakom Raoul Wallenberginstitutet, ligger byggnaden Tryckeriet som tillhör Juridiska fakulteten. En trappa upp finns föreläsningssalar, bland annat en som är inredd som en äldre domstol där studenterna kan öva rättegång. Högre upp finns vindskontoren med snedtak och utsikt över Lunds taknockar. Här jobbar Patrik Lindskoug, docent och universitetslektor, föreståndare för Affärsrättsligt centrum vid Lunds universitet, ACLU, samt vicedekan vid fakulteten. Och numera även prisbelönad pedagog.

Han började sin bana inom juridiken direkt efter lumpen då han fick anställning på Bra böckers förlag i Höganäs.

– Vi jobbade med tryckerier i hela Europa och jag fick åka runt i länder som Spanien, Tyskland, Tjeckien och förhandla kontrakt. Det var vansinnigt roligt och mitt intresse för affärsjuridik väcktes där, men jag kunde egentligen inte så mycket och kände att jag ville fatta processerna bättre, säger han.

”Jag har helt lämnat powerpoint”

Tanken var att han skulle plugga ­några år och sedan återvända till näringslivet. Så blev det inte. I stället stannade han kvar inom akademin, disputerade 2004, gled in på ­affärsjuridik, jobbade några år som lektor vid Copenhagen Business School och återvände till Lund 2019.

Undervisningen ser han fortfarande som en viktig del av jobbet och han håller, ­enligt egen utsago, ”stenhårt” fast vid den del av grundutbildningen som rör sakrätt och insolvensrätt. En av hemligheterna bakom god pedagogik tror han är att alltid för­söka se undervisningen ur studenternas perspektiv.

– Jag brukar fundera på hur jag själv hade reagerat om jag hade fått materialet presenterat på ett visst sätt. Till exempel har jag helt lämnat powerpoint. Det är jättebra när man håller en presentation, men värdelöst inom undervisningen eftersom man blir så bunden till formen. I stället använder jag penna, whiteboard och diskussion.

Att se polletten trilla ner

Efter många år i föreläsningssalen har han lärt sig vad som funkar och vad som inte gör det. Humor, passion för ämnet och ett stort engagemang är viktigt, liksom att alltid lyssna på studenternas feedback. Utmaningen är att undervisa på ett sätt så att alla kan tillgodogöra sig kunskapen.

– ”One size fits all” har jag aldrig trott på. Alla har olika referensramar och lär sig på olika sätt. Det absolut svåraste med att vara lärare är att fånga in alla.

Att lägga ner mycket omsorg på sin undervisning är självklart för Patrik Lindskoug. Utan förberedelser blir man ingen bra pedagog. Och det är utan tvivel värt allt slit i slutändan.

– Att stå i salen och se polletten trilla ner hos studenterna är fantastiskt. Det är lika givande varje gång när de ställer de vidare frågorna och jag märker att jag har lyckats förmedla något.

Vill se en stärkt ställning för pedagogiken

Att forskning länge har haft en starkare ställning än undervisning när det gäller meritering är något som Patrik Lindskoug hoppas och tror håller på att förändras. Han sitter med i styrgruppen för projektet om pedagogisk meritering som väntas bli verklighet under 2024.

– Det tar lång tid att förändra den här obalansen, eftersom det genom århundraden har varit det som skrivs och tänks som har varit det viktiga. Det har också att göra med att det är oerhört svårt att mäta pedagogik om man jämför med antalet publicerade artiklar eller antalet citeringar. Nu ska vi givetvis inte förminska forskningens betydelse, det handlar absolut inte om det, utan det viktiga är att lyfta pedagogikens anseende. Och balansen är på väg att förbättras, pilarna pekar i rätt riktning tycker jag.

Patrik Lindskoug

Yrke: Docent i civilrätt och vice­dekan med ansvar för utbildning vid Juridiska fakulteten.

Ålder: 58 år.

Aktuell: Mottog, tillsammans med Oriana Quaglietta Bernal vid Sociologiska institutionen, studenternas pris för utmärkta lärarinsatser inom undervisning under årshögtiden i slutet av januari.

Bor: i Lund.

Familj: Gift och har tre vuxna barn

Favorituttryck: ”Utan tvivel är man inte riktigt klok” – Tage Danielsson.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English