Så påverkas Lunds universitet av budgetpropositionen

Foto på mynt.

Finansminister Elisabeth Svantesson har nyligen presenterat regeringens budgetproposition. Den innehåller neddragna anslag men också ett tillskott för Lunds universitet.

Elisabeth Svantesson talade om den ekonomiska vinter som Sverige befinner sig i och vikten av att pressa ner inflationen samtidigt som hushållen och välfärden behöver stöttas. Lågkonjunkturen förväntas vara över först 2026. En konsekvens av detta är att samtliga myndigheter får sina anslag neddragna med 1 procent.

Högskolesektorn förskonas dock och vår sektors sänkning är endast på 0,5 procent. Samtidigt görs stora satsningar på rättsväsende och försvar.

För Lunds universitet betyder neddragningen på 0,5 procent att anslagen till utbildning och forskning sänks med vardera cirka 13 miljoner kronor och regeringen lovar att se över detaljreglering och återrapporteringar så att vi kan fokusera på utbildning och forskning.

Samtidigt får universitetet 7,6 miljoner kronor i tillskott (totalt under flera år 18 miljoner) till nya basårsplatser, 16,3 miljoner till civilingenjörsutbildning och utbildning på avancerad nivå (totalt under flera år 49,6 miljoner) och höjd ersättning till NT-prislappen (satsning på Natur och Teknik med 8,8 miljoner (fullt utbyggt 26,9 miljoner).

För forskningen får Lunds universitet de tidigare aviserade 15 miljoner kronor till batteriforskning och satsning på sjukhusfysikerutbildningen. MAX IV får en förstärkning 2024 med 40 miljoner som ett extra bidrag – en god nyhet men ett lägre belopp än de 106 miljoner som äskades i våras.

Regeringen har också föreslagit en omfördelning av takbeloppet för 2025 på 100 miljoner kronor bland annat för att stärka utbildningar inom teknik- och matematik. Den pågående försöksverksamheten med en ny kortare kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) utökas till fler lärosäten och fler ska kunna studera inom kortare KPU.

Läs hela bugetpropositionen: Budgetpropositionen för 2024 - Regeringen.se