Sammanslagningar oroar anställda

Foto av två kvinnor som står med ryggarna mot varandra och leende tittar in i kameran.
Prefekterna ­Mozhgan Zachrison och ­Ulrika Holgersson menar att den nya institutionen synliggör kommunikations­ämnena på ett sätt som inte varit fallet tidigare. Foto: Jan Olsson

Flera fakulteter har slagit samman institutioner eller kommer att göra det.
LTH slog ihop två institutioner vid årsskiftet, samhällsvetarna har fattat beslut om en sammanslagning och är på gång med en annan, naturvetarna tar beslut efter sommaren.

Samhällsvetenskapliga fakulteten fattade förra året ett inriktningsbeslut om att deras elva institutioner inom några år ska ­reduceras till åtta. Åren därpå ska ytter­ligare ett par sammanslagningar äga rum.

Björn Badersten är tillförordnad prefekt för Genusvetenskapliga institutionen. Enligt honom har det en tid diskuterats att slå samman institutionen med Sociologiska institutionen.

Porträttfoto av Björn Badersten.
Björn Badersten.

I ett färskt förslag från den samhällsvetenskapliga fakulteten som MBL-förhandlades i mitten av maj tidigareläggs samgåendet och planeras ske den 1 januari 2025. Den huvudsakliga anledningen är svårigheter att, rent numerärt, få till en kollegialt grundad lednings- och beslutsstruktur på den lilla institutionen. Dess­utom framhålls att det varit vissa arbetsmiljöproblem.

– Utifrån detta har fakulteten föreslagit att sammanslagningen tidigareläggs, säger Björn Badersten.

Ämnet påverkas inte

Han betonar att verksamheten och ämnet genusvetenskap inte påverkas på något sätt – varken forskarutbildning, forskning eller studenternas kurser och utbildning. Ändå finns det en oro bland anställda. Inte minst väcker det rädsla, menar han, när institutionen förvandlas till en avdelning på en annan institution och att ämnes­identiteten och självständigheten därmed riskerar att försvinna.

– Den oron måste tas på allvar. Gör man det här på rätt sätt så menar jag att sammanslagningen tvärtom kan leda till att ämnet genusvetenskap får en robustare plattform att vila på, med bättre långsiktiga förutsättningar för utveckling av både forskning och utbildning i ämnet.

Kommunikationsinstitutioner blir en

En annan sammanslagning på Samhällsvetenskapliga fakulteten sker också vid årsskiftet då Institutionen för kommunikation och medier i Lund slås samman med Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg.

Institutionen för kommunikation och medier har färre än fyrtio anställda, men spänner samtidigt över två fakulteter, HT och S. Medie- och kommunikations­delen har tillhört samhällsvetenskap medan journalist­utbildningen, mediehistoria och retorik tillhört humaniora.

I och med sammanslagningen flyttar journalistutbildningen organisatoriskt in på Samhällsvetenskapliga fakulteten, men blir geografiskt kvar i ­Malmö på Media Evolution City, dit den flyttade  2022.

– Det har varit väldigt svårt med en komplex organisation på en så pass liten enhet. Till exempel har prefekten i alla år varit tvungen att göra dubbelt av allting, berättar nuvarande prefekt Ulrika Holgers­son.

Krånglig hantering

Hon påpekar också att forskarutbildningen varit gemensam för de två institutionerna genom åren. Uppdelningen har gjort hanteringen onödigt krånglig.

– Det har inte varit bra för doktoranderna som inte har kunnat bilda en gemensam och naturlig miljö.

Mozhgan Zachrison, prefekt på Institutionen för strategisk kommunikation, räknar med att forskarutbildningen stärks och fungerar bättre när institutionerna slås samman. Hon hoppas också att det skapas nya konstellationer bland forskarna och att det blir bättre för­utsättningar för samarbeten och tvär­vetenskap.

Vilka reaktioner har ni fått från anställda?

– Det är klart att det finns en oro, främst inom administrationen. Mest handlar det om var man ska sitta och om det blir nya arbetsuppgifter. Den kritik som framförts handlar till stor del om att de tycker att kommunikationen kring sammanslagningen varit dålig, säger Mozhgan Zachrison.

Samlokalisering på naturvetenskapliga

Naturvetenskapliga fakulteten beslutade i april om samlokalisering av tre institutioner. Från och med höstterminen 2025 ska Geologiska institutionen, Institutionen för naturgeografi och eko­systemvetenskap (INES), samt Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC) husera tillsammans på Geocentrum och ha gemensam schemaläggning av utbildningar.

Beslut att slå samman de tre institutionerna till en ska enligt tidsplanen tas efter sommaren.

Ett syfte är att skapa en stor och stark institution inom miljö- och klimatområdet. Ett annat att optimera lokalanvändningen och sänka hyreskostnaderna.

Enligt beslutet ska ett förslag till placering av alla anställda vara klart redan den 3 juni.

Det komplexa pusslet kan få ytterligare följdverkningar när CEC lämnar sina lokaler i Ekologihuset på Sölvegatan. Ett förslag är att många av de biologer som idag finns i Biologihuset flyttar in i Ekologihuset, vilket skulle lämna delar av Biologihuset tomt.

På LTH slogs kemiteknik och livsmedelsteknik samman vid årsskiftet till den nya Institutionen för processteknik och tillämpad biovetenskap.