Sex fuskade med ChatGPT

text på lila bakgrund. foto
Sex Lundastudenter använde ChatGPT för att fuska förra året. Foto: Jonathan Kemper/Unsplash

Under 2023 misstänktes tolv Lundastudenter ha försökt fuska med hjälp av AI. Fem stängdes av och en varnades. I samtliga fall handlade det om att studenterna använt ChatGPT för att vilseleda och fuska.

Det är Universitetskanslersämbetet som begärt in uppgifter om eventuellt fusk med hjälp av AI-verktyg. Enligt universitetets yttrande har studenterna använt chatboten ChatGPT för att ”omformulera, förbättra och få förslag och idéer till sina egna texter, men sedan otillåtet kopierat text som ChatGPT genererat i stället för att författa texterna självständigt”.

Upptäckts på olika sätt

Fusket har upptäckts på olika sätt. Inlämningsuppgifter (litteraturreferat) har tagit upp argument och exempel som inte funnits med i kurslitteraturen. Referenser i de inlämnade texterna har inte stämt med eller stämt dåligt med innehållet. I något fall har referenser saknats helt. I vissa fall har språket och stilen i delar av ­inlämningsuppgifterna varit exceptionellt bra, medan det brustit i andra delar. Försök att fuska har även upptäckts när man jämfört med tidigare inlämningsuppgifter från samma student och då sett stora skillnader.

De tolv studenterna som misstänktes ha försökt vilseleda med hjälp av AI var fördelade på nio olika ärenden.

Orsaker till disciplinära åtgärder 2023

Sammanlagt tilldelades 81 Lundastudenter disciplinära åtgärder i fjol. 74 stängdes av och 7 varnades. Orsakerna var:

• Fusklappar och otillåtna hjälpmedel: 26
  • Otillåtet samarbete: 11
  • Plagiat: 40
  • Förfalskning av dokument: 1
  • Störande av undervisningen eller verksamheten i övrigt: 2
  • Sexuella eller etniska trakasserier: 1

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English