Sju av tio medarbetare åker hållbart till jobbet

Två personer som cyklar i en allé.
Fotograf: Kennet Ruona.

Universitetet har genomfört en resvaneundersökning och en mobilitetsanalys för att utvärdera möjligheterna för alla medarbetare att resa hållbart till och från arbetsplatsen. Resultaten av de två studierna visar att majoriteten (70%) av universitetets medarbetare redan idag åker kollektivt/går/cyklar till arbetsplatsen.

Enligt mobilitetsanalysen finns det med några åtgärder från universitetet möjlighet för 80% av medarbetarna att steg för steg öka andelen hållbara resor och minska beroendet av bilresande.

Illustration med staplar som visar olika färdsätt. Sweco.
Ett ökat hållbart resande motsvarar en förflyttning i grön pils riktning i bilden, medan ett minskat hållbart resande motsvarar en förflyttning i röd pils riktning. De totala antalet resor antas vara samma (förutsatt att distansarbetet inte ökar).

Resevaneundersökningen genomfördes med hjälp av en enkät riktad till både medarbetare och studenter, där totalt 4 475 personer deltog. Av medarbetarna var svarsfrekvensen 45 procent. Därefter gjordes en mobilitetsanalys som analyserade geografisk information om arbetsplatsens och medarbetarnas bostadsplacering, infrastruktur som gång- och cykelvägar, kollektivtrafik, vägnät och restider. Avancerade nätverksberäkningar användes sedan för att undersöka hur långt medarbetare kan resa inom rimliga tidsramar och bytesbehov i förhållande till avstånd och vägnät/linjenät för olika transportslag. Studierna utfördes av Sweco under 2022.

Tabell över medarbetarnas resevanor.
Skillnaderna i färdmedelsandelar mellan de olika campusen inom Lunds universitet är delvis en återspegling av respektive stads resvanor i stort och var de anställda vid respektive campus bor (i eller utanför orten).

I resevaneundersökningen delades de tillfrågade upp utifrån de tre campusen Lund, Malmö och Helsingborg. Bland de som arbetade i Lund svarade 8% att de går till jobbet, 35% cyklar (inklusive elcykel), 31% åker tåg eller buss och 26% åker bil. För de som tillhör Malmöcampuset anger 10% att de går, andelen som cyklar är 36%, kollektivtrafik är 38%. Andelen bilresor ligger på 15%. I Helsingborg är det 12% som går, 21% som cyklar, 42% som åker kollektivt.

Resultaten visar en liten ökning av hållbara färdmedel, särskilt gång- och cykelresor, på 1–3 procent och en minskning av bilresande, jämfört med en tidigare undersökning från 2016. De svarande som väljer gång eller cykel som färdmedel lyfter flexibilitet och möjligheten att njuta av resan som orsak till val av färdmedel. Bilresenärer tenderar att välja färdmedel utifrån bekvämlighet och de som åker kollektivt lyfter möjligheten att göra andra saker under resan.

Resultaten av analysen visade att medarbetare som bor i samma stad som de arbetar i har goda möjligheter att gå eller cykla till jobbet inom 2–5 km. För pendlingsavstånd på 5–10 km kan hela Malmös och Lunds tätorter nås med cykel (inklusive elcykel). Kollektivtrafiken är ett praktiskt alternativ för kortare resor, och uppemot 85% av medarbetarna nås inom 40 minuter med tåg och buss.

De åtgärder som respondenterna anger som viktiga för att de skulle kunna byta till ett mer hållbart alternativ är: förbättrad cykelinfrastruktur, ökat kollektivtrafikutbud och avsaknad av en parkering nära arbetsplatsen för att minska beroendet av bilresor.

Sammanfattningsvis vill Lunds universitet aktivt arbeta för att främja ett hållbart resande med insikter från resvaneundersökningen och mobilitetsanalysen. Universitetets ambition är att öka andelen hållbara resor och minska beroendet av bilresor genom olika åtgärder som främjar flexibilitet och bekvämlighet för medarbetare och studenter. En handlingsplan kommer att komma.

LUM-artikeln: Hyfsat hållbara resor till jobbet – men det kan bli ännu bättre | Lunds universitet