Ska du boka konferens eller möte under året?

Foto från Stadshallen, Lund.

Det finns flera olika möjligheter för lokalbokning när du vill arrangera ett möte, konferens eller en kongress. Universitetet har nya avtal när det gäller lokaler och arrangemang,

Om du vill ha stöd till ditt arrangemang eller har behov av kringtjänster kan du boka det genom LU Konferens

Det är populärt att anordna konferenser och möten i AF-Borgen med ljud- och ljusteknik. LU Konferens har en särskilt anordnad lösning för konferensbokningar där.

Bokning av konferenslokaler utanför universitetet ska i övrigt göras via vår avtalade konferensbyrå Svenska möten. Företaget tar fram olika förslag utifrån beställarens önskemål. Du har möjlighet att be Svenska möten ta med specifika lokaler i deras svar. Du väljer det alternativ som bäst passar dina behov. Du hittar avtalet i Lupin under Inköp och sökordet ”möte”.

Du kan även använda dig av Kammarkollegiets ramavtal, där finns nya avtal från den 1 januari 2024: Ramavtal - Avropa.se, du hittar dem under ”Resor och boende/Konferenser och möten”.

Dessa avtal är uppdelade per län och möjliggör vissa utvalda tjänster och lokaler. När du gör en bokning via Kammarkollegiets avtal är det viktigt att vara observant på hur avrop ska göras. I avtalet anges om det är rangordning eller förnyad konkurrensutsättning som ska tillämpas.

Som exempel kan nämnas att det i avtalet för ”Skåne/Lund/Kommun Övrig” finns dagskonferens för 5–60 personer inklusive fika och lunch. Det finns en rangordnad lista där Eatery (Mobilvägen) först ska tillfrågas, därefter följer Stadshallen och sedan Elite Hotel Ideon. Det finns också möjlighet att specificera särskilda behov enligt en fördefinierad mall och konkurrensutsätta dina behov.

Vi har inget avtal på konferenser i utlandet utan dessa får upphandlas enligt de generella riktlinjerna för direktupphandling Direktupphandling | Medarbetarwebben (lu.se).