Sparta ny samordnad tentamenslokal från 1 februari

tentasal på Sparta.

Arbetet med att samordna tentamenshanteringen vid universitetet fortskrider. Sedan den 1 november är Tentamensavdelningen officiellt en egen avdelning. Projektet gick vid årsskiftet in i del 2 och nu kommer även Sparta att samordnas.

Tentamensavdelningen bemannar och samordnar sedan tidigare de tentor som skrivs i Annexet. Från och med den 1 februari kommer även Sparta att ingå i Tentamensavdelningens verksamhet. Rutinerna kommer vara desamma som för Annexet. Varje institution eller avdelning som har tentamen i Annexet eller Sparta ansvarar för att tentamen och övrigt material lämnas till Tentamensavdelningen.

Praktisk information om inlämningstider etcetera finns fortfarande samlat i en Teamsgrupp. Webbsidor om Tentamensavdelningens verksamhet är under utveckling, både på de interna och externa webbplatserna. Om du behöver få tillgång till Teamsgruppen till dess eller om du har andra frågor kontakta: tentamensservice [at] bygg [dot] lu [dot] se (tentamensservice[at]bygg[dot]lu[dot]se)

Gemensamt regelverk

I projektet ingår även att skapa gemensamma regler för salstentamen. Det ska stärka rättssäkerheten och säkra likabehandlingen av alla studenter. Framtagandet av de gemensamma reglerna görs i samråd med fakulteterna. Sedan tidigare har det införts en regel gällande in- och utsläpp. Från och med den 15 januari finns det också en regel gällande giltig id-handling, se faktaruta.

Projektets styrgrupp leds av prorektor Lena Eskilsson och består av representanter från fakulteterna/motsvarande, Lunds universitets studentkårer (LUS) samt från den gemensamma förvaltningen. Projektledare är Elin Engman, sektionen IT.

Identifiering i samband med tentamen

Studenten ska kunna styrka sin identitet genom att uppvisa fysisk (ej digital) fotolegitimation med aktuella giltighetsdatum. Saknas giltig fotolegitimation får studenten inte tentera.

Som giltig fotolegitimation räknas:

• Svenskt pass
  • Svenskt körkort
  • Svenskt nationellt id-kort
  • Svenskt id-kort för folkbokförda
  • Nationellt id-kort från EU/EES-länder
  • Utländskt pass

Regeln återfinns i sin helhet i Teamsgruppen ”Samordnad tentamensservice vid LU”.