Stjärnspäckad boksamling flyttad till UB

Foto av två kvinnor som tittar i gamla böcker.
I UB:s bokbinderi och konserveringsateljé tar konservatorn Alexandra Tengelin Nyström och ­Carina Nilsson, bibliotekets tekniker inom bevarande, hand om den exklusiva samlingen av astronomiböcker. Foto: Johan Joelsson

Ett hundratal exklusiva astronomiböcker från 1545 till 1799 har flyttats från Astronomibiblioteket till Universitetsbiblioteket. LUM var med när böckerna packades, men också flera månader senare efter att de vistats i karantän och det var dags att katalogisera, kapsla och magasinera. Nästa år ska de mest sällsynta skrifterna digitaliseras och kanske även ställas ut.

Utanför Astronomihusets fönster håller den stålgrå decembereftermiddagen på att övergå till svart kväll. Det är tyst i de ödsliga korridorerna på andra våningen. Majoriteten av forskarna har bara någon vecka tidigare tömt sina kontor och flyttat över till Fysiska institutionen i samband med att Institutionen för astronomi och teoretisk fysik lades ned.

Foto av en uppslagen gammal bok om astronomi.
En av dyrgriparna i boksamlingen som i december fick flytta in på UB. Foto: Johan Joelsson

Inifrån bibliotekets rum Charlier, där den äldsta litteraturen är samlad, hörs röster. Eva Jurlander, som arbetat på Astronomibiblioteket i 45 år, betraktar hur konservatorn Alexandra Tengelin Nyström från UB försiktigt tar ut en handskriven bok från 1700-talet och slår in den i en svart sopsäck. Boken är en av ett drygt hundratal titlar som ska flyttas till UB i samband med att Astronomibiblioteket stängs och blir en del av det nya Fysik- och astronomibiblioteket.

– Jag känner mycket för de här böckerna. Det är lite vemodigt att lämna bort dem, men det känns tryggt att de tas väl om hand och får ett nytt hem, säger Eva Jurlander.

Foto av ett gäng anställda som bär ut böcker från en byggnad.
Den unika samlingen astronomiböcker packas i plastsäckar inför flytten från Astronomibiblioteket till UB. Foto: Johan Joelsson

Tycho Brahes handskrivna originalarbeten

Astronomibiblioteket började ta form när observatoriet i Stadsparken byggdes 1867. Professorerna Carl Charlier och Knut Lundmark var dedikerade boksamlare som månade om att täcka in astronomins bredd och djup. 1901, i samband med en internationell astronomikonferens på 300-årsdagen av Tycho ­Brahes död, köptes en mängd exklusiva böcker in. Bland annat Brahes handskrivna original­arbeten tryckta på papper från astronomens eget tryckeri på Ven.

– Att de finaste böckerna nu ska restaureras, digitaliseras och göras tillgängliga för allmänheten är fantastiskt. Det är lätt att tro att en samling är konstant för all evighet, men samlingar förändras hela tiden, säger Annika Nilsson, bibliotekarie på Fysik- och astronomibiblioteket och projektledare för bokflytten.

Foto av en gammal uppslagen bok om astronomi.
De mest sällsynta skrifterna ska digitaliseras och kanske ställas ut under nästa år. Foto: Johan Joelsson

Alexandra Tengelin Nyström arbetar effektivt med de handkolorerade prakt­verken. Bok efter bok viras in i plast och packas i flyttkartonger som sedan lastas in i en röd skåpbil som försvinner ned längs Sölvegatan.

Karantän som skydd mot silverfiskar

En ljum vårdag fyra månader senare tar Alexandra Tengelin Nyström emot i UB:s bokbinderi och konserveringsateljé. Astronomiböckerna har nu stått i karantän i tre månader för att undvika att skadedjur tar sig in i magasinen.

– Det är speciellt den långsprötade silverfisken vi är rädda för. Den äter cellulosa och är en riktig bov, säger hon.

Vid LUM:s besök har Alexandra Tengelin Nyström precis sorterat ut de böcker som ska kapslas, alltså läggas i måttanpassade lådor av syrafri kartong. Resten av samlingen, som var i bra skick, har hon överlåtit till sina kollegor Mats Larsson och Per ­Stobaeus, som sköter magasineringen.

Foto av en kvinna som hanterar en stor gammal biblioteksbok.
Alexandra Tengelin Nyström inspekterar en av de gamla böckerna som ska flytta till UB. Foto: Johan Joelsson

Digitaliseringen inleds 2025

Några titlar som är i dåligt skick lagas av ­Carina Nilsson, bibliotekets tekniker inom bevarande. Trasiga omslag och ryggar åtgärdas med stärkelseklister, hylsor och infärgat japan­papper – en typ av papper som är härdigare än andra papperssorter.

– Det finns många godbitar i den här samlingen. Tidiga kopparstick och hand­kolorerade stjärnkartor i storformat! Det är verkligen crème-de-la-crème av astronomilitteratur, säger Alexandra Tengelin Nyström.

Foto av en uppslagen gammal bok om astronomi.
Ett drygt hundratal titlar har nu fått ett nytt hem på UB. Foto: Johan Joelsson

Nästa år ska digitaliseringsarbetet in­ledas. Då är förhoppningen också att producera en utställning av materialet, berättar ­Kristian Knutsson, bibliotekarie på UB:s avdelning för samlingar.

– Jag hoppas att det här kan få fler institutioner att ta en djupare titt i sina gamla samlingar och skåp. Det är inte omöjligt att det finns dolda skatter där ute. Och då är det bara att kontakta oss, säger han.