Sylvia Schwaag Serger utvald som expert i framtagandet av EU:s nästa ramprogram

Foto på Sylvia Schwaag Serger.

EU-kommissionen har utsett medlemmarna i expertgruppen för halvtidsutvärderingen av Horisont Europa, EU:s ramprogram för forskning och innovation. Expertgruppen får i uppgift att ta fram en vision för nästa ramprogram, från 2028 till 2034. Sylvia Schwaag Serger, professor vid Ekonomihögskolan är en av de utvalda femton experterna.

– Detta är mycket glädjande säger Per Mickwitz, vicerektor med ansvar för forskning. Sylvia Schwaag Serger är en internationellt erkänd forskare inom innovations- och forskningspolitik. Hon har också värdefulla erfarenheter från arbetet med forsknings- och innovationsfinansiering och som tidigare prorektor för Lunds universitet. Jag är därför övertygad om att Sylvia kommer att kunna ge värdefulla bidrag till EU:s kommande forsknings- och innovationspolitik.

Samtidigt hoppas han att Sylvia Schwaag Sergers deltagande i gruppen ska ge universitetet en bättre förståelse för EU:s forskningspolitik och hur den kommer att utvecklas.

Expertgruppen består av experter från lärosäten, industri och civilsamhället. EU-kommissionen har strävat efter en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografi. De femton experterna valdes ut bland 359 sökande.

Nästa ramprogram, som hittills har arbetsnamnet ’FP10’ – det tionde framework programme, startar först 2028 men förberedelserna på EU-nivå har redan börjat. Expertgruppen ska till oktober 2024 ta fram en rapport med utvärdering om hur ramprogrammet Horisont Europa har gått så här långt. Det som framkommer i utvärderingen kommer sedan tas med i utformningen av nästa ramprogram. En liknande expertgrupp, kallad Lamy-gruppen (efter dess ordförande Pascal Lamy) var mycket inflytelserik i framtagandet av Horisont Europa.

Universitetsledningen och Forskningsservice följer utvecklingen av FP10 noga och kommer att bidra med inspel för att försvara våra forskares intressen. Möjlighet att komma med inspel ges via vårt deltagande i de europeiska nätverken LERU, CESAER och Brysselkontoret och även vid vårt deltagande i samrådet för Horisont Europa som hölls i början av 2023.