I hållbarhetsplanen som gäller för åren 2020–2026 är minskningen av koldioxidutsläpp ett av de tydligaste målen – universitetet skulle halvera sina utsläpp 2023 jämfört med referensåret 2018. Så här i början av terminen ska all statistik sammanställas, så några exakta siffror på hur nära målet universitetet kom finns i skrivande stund inte. Men att vi inte når fram är klart, enligt miljöchef Claes Nilén.
Samtidigt tycker han inte att målet var för ambitiöst.
– Nej det tycker jag inte. Vi ville sätta ett mål som skulle ge ett viktigt signalvärde och som låg i nivå med ambitionerna i till exempel Parisavtalet. Möjligtvis kunde vi ha satt en längre tidsplan, kanske 2030 i stället för 2023.
Steg i rätt riktning
Samtidigt menar han att målet i sig har genererat en rad positiva åtgärder som utgör viktiga steg i rätt riktning. Framför allt finns det i dag bättre förutsättningar för verksamheterna att fatta miljömässigt kloka beslut.
– Inom inköp och upphandling till exempel ställer vi tydligare klimat- och hållbarhetskrav nu – vi vill minska andelen plast och användningen av fossila bränslen och välja så energieffektiva produkter som möjligt. Vi har också en föreskrift för tjänsteresor och har upphandlat en ny tågresebyrå.
Tjänsteresorna med flyg, som gick ner kraftigt under pandemin och som höll sig på låga nivåer även under 2022, ökade under 2023. Under 2023 uppgick koldioxidutsläppet från flygresor till 91 procent av utsläppen för det pandemifria året 2019.
Borde kraven på medarbetarna vara mer tvingande när det gäller resandet?
– Nej. Om vi alla tar till oss och följer de föreskrifter som finns vill jag påstå att det fungerar bra. Både som chef och som medarbetare gäller det att göra hemarbetet.
Goda förebilder
Samtidigt betonar Claes Nilén att det alltid måste göras en avvägning när beslut om flygresor fattas. Internationalisering och forskning är viktiga faktorer som ska vägas mot resornas klimatpåverkan. Att verksamheten medvetet arbetar med att analysera de egna resvanorna är viktigt, det är inte ett arbete som kan göras centralt. Och det finns goda förebilder.
– Här vill jag särskilt lyfta HT-fakulteterna som har tittat mycket på internationalisering kontra klimatmålen. De visar att det går att verka internationellt och samtidigt vara hållbar.
Ökningen till trots, står flygresorna ändå för en mindre del av universitetets sammanslagna koldioxidutsläpp. Störst miljöpåverkan har lokalerna och inköp av varor och utrustning.