Universitetet nådde inte upp till sina utsläppsmål

Foto av Claes Nilén som står lutad mot ett träd.
Miljöchef Claes Nilén. Foto: Gunnar Menander

Det blev ingen halvering av koldioxidutsläppen 2023. Men målet i hållbarhetsplanen har ändå sänt en tydlig signal inom organisationen, menar miljöchef Claes Nilén.

I hållbarhetsplanen som gäller för åren 2020–2026 är minskningen av koldioxid­utsläpp ett av de tydligaste målen – universitetet skulle halvera sina utsläpp 2023 jämfört med referensåret 2018. Så här i början av terminen ska all statistik sammanställas, så några exakta siffror på hur nära målet universitetet kom finns i skrivande stund inte. Men att vi inte når fram är klart, enligt miljö­chef Claes Nilén.

Samtidigt tycker han inte att målet var för ambitiöst.

– Nej det tycker jag inte. Vi ville sätta ett mål som skulle ge ett viktigt signalvärde och som låg i nivå med ambitionerna i till exempel Parisavtalet. Möjligtvis kunde vi ha satt en längre tidsplan, kanske 2030 i stället för 2023.

Steg i rätt riktning

Samtidigt menar han att målet i sig har genererat en rad positiva åtgärder som utgör viktiga steg i rätt riktning. Framför allt finns det i dag bättre förutsättningar för verksamheterna att fatta miljömässigt kloka beslut.

– Inom inköp och upphandling till exempel ställer vi tydligare klimat- och hållbarhetskrav nu – vi vill minska andelen plast och användningen av fossila bränslen och välja så energieffektiva produkter som möjligt. Vi har också en föreskrift för tjänsteresor och har upphandlat en ny tågresebyrå.

Tjänsteresorna med flyg, som gick ner kraftigt under pandemin och som höll sig på låga nivåer även under 2022, ökade under 2023. Under 2023 uppgick koldioxid­utsläppet från flygresor till 91 procent av utsläppen för det pandemifria året 2019.

Borde kraven på medarbetarna vara mer tvingande när det gäller resandet?

– Nej. Om vi alla tar till oss och följer de föreskrifter som finns vill jag påstå att det fungerar bra. Både som chef och som medarbetare gäller det att göra hemarbetet.

Goda förebilder

Samtidigt betonar Claes Nilén att det alltid måste göras en avvägning när beslut om flygresor fattas. Internationalisering och forskning är viktiga faktorer som ska vägas mot resornas klimatpåverkan. Att verksamheten medvetet arbetar med att analysera de egna resvanorna är viktigt, det är inte ett arbete som kan göras centralt. Och det finns goda förebilder.

– Här vill jag särskilt lyfta HT-fakulteterna som har tittat mycket på internationalisering kontra klimatmålen. De visar att det går att verka internationellt och samtidigt vara hållbar.

Ökningen till trots, står flygresorna ändå för en mindre del av universitetets sammanslagna koldioxidutsläpp. Störst miljöpåverkan har lokalerna och inköp av varor och utrustning.

Tjänsteresor med flyg 2023

• Koldioxidutsläppen från tjänste­resor med flyg ökade med 46 procent 2023 jämfört med 2022.
  • Vad ökningen beror på är inte klarlagt, men den kan ha att göra med en kvardröjande ­pandemieffekt under 2022.
  • Utsläppen 2023 uppgick till 91 procent av utsläppen för det pandemifria året 2019.
  • Det totala koldioxidutsläppet för tjänsteresor med flyg förra året uppgick till 9 158 714 kg, att jämföra med 6 254 230 kilo 2022.
    Källa: Avdelningen Säkerhet och miljö

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English