Ambitiösa planer och nya satsningar för hållbar utveckling

fontän i solljus.

Under 2021 gjorde Lunds universitet flera stora satsningar på hållbarhet, både inom forskning, utbildning, samverkan och den egna verksamheten. Allt från solceller på taken till nya doktorander och postdoktorer med fokus på Agenda 2030. Arbetet med hållbarhet på Lunds universitet presenteras nu i en årssummering.

Kunskap om vägen till ett hållbart samhälle behövs mer än någonsin. Genom att skapa och förmedla kunskap på vetenskaplig och konstnärlig grund kan vi skapa förutsättningar för att lösa de globala utmaningarna. Men Lunds universitet strävar också efter att vara en hållbar verksamhet med minimerad klimat- och miljöpåverkan.

Lunds universitets hållbarhetsplan innehåller mål med höga ambitioner. Ett mål är att vi ska halvera våra utsläpp till 2023 jämfört med 2018. För att få en bättre översikt av universitetets klimatpåverkan har universitetet undersökt inom vilka områden som vi har mest utsläpp. Resultaten visar att det finns mycket kvar att göra för att nå målet i hållbarhetsplanen.

Diagram som visar vårt klimatavtryck.

Mellan 2018 och 2020 minskade klimatpåverkande utsläpp med ca 25%, vilket i stort sett endast berodde på minskat resande under coronapandemin. Alla övriga områden ligger i princip stilla. De områden som står för mest utsläpp är forskningsutrustning och varor, resor och lokaler. Miljöspendanalysen (som mäter klimatavtrycket) kommer att användas som underlag för insatser som måste göras för att nå målen om kraftigt minskad klimatpåverkan, till exempel när det gäller upphandling och resepolicy.

Diagram över LU:s resande de senaste åren.

Resandet har fortsatt att minska något under 2021, från 2020 års redan låga nivå. Trots att resandet kom igång under hösten 2021, så restes det mer under de första två månaderna 2020 än under hela 2021.

Energianvändningen har däremot inte påverkats lika mycket av pandemin, och den totala energianvändningen var nästan oförändrad jämfört med föregående år, ca -1 %. MAX IV utgör ca 14 % av universitetets totala energianvändning, och dess totala energianvändning minskade med -1 % jämfört med föregående år.

Under 2021 gjordes flera stora satsningar på hållbar utveckling inom forskning och utbildning. Exempelvis en tvärvetenskaplig utlysning av postdoktorer och fler doktorandtjänster till Forskarskolan Agenda 2030. En utbildningskoordinator är på plats för att stötta utbildningar om och för hållbar utveckling och en ny lärarkurs erbjuder kompetenshöjning för undervisande personal.

Läs även LUM-artiklarna: