Återhämta dig – på jobbet!

Skärmdump av filmen.

En ny avhandling från Medicinska fakulteten visar på vikten av att återhämta sig både på och utanför arbetet.

Återhämtning kan delas upp i antingen olika sorters pauser eller aktiviteter som ger dig ny energi. Lina Ejlertssons doktorsavhandling pekar på att återhämtning under arbetsdagen är centralt för vårt välmående, och en bra gemenskap på arbetsplatsen med starka och trygga relationer ger goda förutsättningar för återhämtning hos medarbetarna.

– För att kunna prestera på jobbet, och för att må bra, behöver vi återhämta oss. Vi behöver bygga upp energinivån som vi gjort av med under dagen. Därför är det jätteviktigt med återhämtning även när du jobbar, säger Lina Ejlertsson, som forskar och föreläser om hur vi kan skapa hälsofrämjande arbetsplatser med ett extra fokus på återhämtning under arbetsdagen.

Läs artikeln på Medicinska fakultetens webb.