Nya begrepp att ha koll på – vad är skillnaden på universitetsledningen och ledningsgruppen?

Universitethuset, dörr till konsistorierummet.

Lunds universitet har många organisatoriska enheter och funktioner som det kan vara svårt att hålla reda på. Det skapar förvirring när vi benämner samma sak med olika namn. Om du är osäker på vad som är vad och hur det heter kan du kolla i LU-glossary.

I ”LU Glossary” kan du se hur du ska ange olika funktioner och titlar inom Lunds universitet.

Nu har det kommit ett rektorsbeslut på uppdateringar av universitetsledningens benämningar. Där kan man bland annat se att:

• universitetsledningen är den samlade benämningen för rektor, prorektor, vicerektorer och förvaltningschef.
  • ledningsgruppen är den samlade benämningen för universitetsledningen (se definition ovan) samt ordförande och vice ordförande för Lunds universitets studentkårer (LUS).

I beslutet kan du också få nedanstående uppdateringar.

Se vem som gör vad i den universitetsgemensamma organisationen

Svenska Engelska
Universitetsstyrelse University Board
Universitetsledningen University Management
Rektors ledningsråd Vice-Chancellor’s Management Council
Ledningsgrupp University Management Group
Rektor Vice-Chancellor (President)
Prorektor Deputy Vice-Chancellor(Deputy President)
Vicerektor för: Pro Vice-Chancellor for: (Vice President for)
- forskning, hållbarhet och campusutveckling (Per Mickwitz) -research, sustainability and campus development

- utbildning och kultur

-education and culture
- samverkan och internationella frågor -external engagement
- forskningsinfrastruktur, digitalisering och forskarutbildning -research infrastructure, digitalisation, and third-cycle studies
- kommunikation, kurage och karaktär -communication, integrity and character
Förvaltningschef University Director
Utbildningsnämnd Education Board
Forskningsnämnd Research Board
Forskarutbildningsnämnd Research Programmes Board

LU-Glossary kommer inom kort att uppdateras enligt senaste beslutet.