EUGLOH Week – internationalisering och utbyte på hemmaplan

Bild på EUGLOH Week deltagare
Deltagare vid EUGLOH Week i Lund 2022.

9–12 maj arrangerades EUGLOH Week vid Lunds universitet med deltagare från alliansens fem medlemsuniversitet: Frankrike, Portugal, Tyskland, Sverige och Ungern. Många av deltagarna hade även deltagit i de virtuella workshops som pågick i två dagar i februari.

EUGLOH Week bygger på konceptet Staff Week som arrangeras på många håll i världen där faktiskt kunskapsutbyte mixas med kulturella evenemang i syfte att bygga bestående relationer till nytta för lärosätens internationella utveckling. Det ska också ge inspiration och leda till kompetensutveckling för de som deltar.

En av deltagarna – Anna Hjalmers Mattsson – jobbar som studievägledare och programansvarig vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Hon deltog både i den tvådagars virtuella workshopen på temat karriärservice i februari och under EUGLOH Week på plats i Lund.

Bild på Anna Hjalmers Mattsson.
Anna Hjalmers Mattsson, studievägledare och programansvarig vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

– Just nu håller jag och en kollega på att avsluta ett projekt kallat Samordnad karriärverksamhet vid Samhällsvetenskapliga fakulteten vars syfte har varit att ta reda på hur vi kan bygga upp en karriärserviceverksamhet vid fakulteten, berättar Anna. Under arbetets gång har det varit särskilt viktigt att möta andra med liknande arbetsuppgifter och ta reda på hur andra gör, både i Sverige och utomlands.

Konceptet att mixa digital workshop med fysiska mötesdagar, så kallad blended mobility är inte nytt, men något som Erasmus+ programmet nu lyfter fram som en möjlighet inom internationalisering. EUGLOH-alliansen har under nästan tre års tid kunnat erbjuda virtuella kurser, dels på grund av pandemin, dels för att framtidens internationella utbytesverksamhet inte kräver att deltagare reser utomlands för att införskaffa internationella erfarenheter.

– EUGLOH Week blev ett bra tillfälle att följa upp det vi diskuterade i februari och för att bygga än starkare band mellan våra lärosäten och förstås, lära känna dessa personer ännu bättre inför nya möten och eventuella samarbeten, avslutar Anna Hjalmers Mattsson.