Ny finansieringsmodell för publiceringsavgifter

Foto av protokoll.

Rektor har tagit beslut om en ny finansieringsmodell för publiceringsavgifter.

Universitetsbiblioteket har sedan en tid fått betala ökade kostnader av publiceringsavgifter. Detta är en konsekvens av att det nationella bibliotekskonsortiet för e-medialicenser (Bibsam), på regeringsuppdrag, gått över till att teckna förlagsavtal med både läs- och publiceringsrättigheter. Förlagsavtalen har tecknats för att snabba på Sveriges övergång till fri tillgänglig publicering. Publiceringsavgifter behöver hanteras på annat sätt än övrig e-mediafinansiering, eftersom kostnaderna ska bäras av forskningsanslag.

Enligt ett nytt rektorsbeslut kommer därför publiceringskostnaderna från 2022 och framåt att redovisas separat i UB:s finansieringsmodell. Kostnaderna kommer att täckas till 50 procent av central finansiering medan resten kommer att betalas av fakulteterna som forskningsintäkter. Just nu utreder fakulteterna enskilt hur deras del ska finansieras.

För frågor, kontakta gärna asa [dot] sellgren [at] ub [dot] lu [dot] se (Åsa Sellgren), universitetsbiblioteket.

Rektorsbeslutet har diarienummer STYR 2022/101.