Hur tar du dig till arbetet?

A perosn cycling in front of the Cathedral.

Sen april pågår andra delen av ett projekt med namnet ”hållbar mobilitet” som ska se över alla medarbetares och studenters resvanor till och från campus. Syftet med projektet är att minska den negativa påverkan på hållbarhet och miljö som våra resor till och från jobb/studier gör.

Lunds universitet har cirka 8 000 medarbetare och 46 000 studenter, det innebär många personer som ska ta sig till och från de olika campusen (Lund, Malmö och Helsingborg) varje dag. Det ställer krav på kollektivtrafik, cykelbanor och parkeringsplatser. Trafikflöden och parkeringsplatser påverkar stadsbilden och upplevelsen av campus.

Enligt universitetets hållbarhetsplan 2020–2026 ska förslag till strategi för resor till och från LU tas fram. Syftet är att minska det eventuella klimatavtryck som våra resor till och från jobb/studier gör. Ett annat syfte är att minska behovet av parkeringsplatser för att tillgängliggöra mer mark för strategisk viktig utbyggnad inom Lunds universitets campusområden.

Projektet ska ta fram en förankrad och beslutad handlingsplan med satsningar som förhoppningsvis ska leda till ändrade resvanor, med minskat resande med bil till och från arbetet. Handlingsplanen ska utgå från det som kommer fram vid de planerade workshopparna och diskussionerna som kommer att hållas med en referensgrupp där alla fakulteter finns representerade och en styrgrupp.

Förstudie gjordes 2016

En förstudie har gjorts där man har tittat på hur vi ska minska behovet av bilparkering och uppmuntra till mer hållbara sätt att resa. Förstudien som tagits fram av konsultfirman SWECO har resulterat i rapporten ”Strategier för resor till och från Lunds universitet” (från januari 2021). Förstudien ger även förslag på nya åtgärder som kan minska behovet av bilparkering och uppmuntra till mer hållbara sätt att resa.

Underlaget för rapporten var en parkeringsinventering som gjordes av SWECO under 2019 och som fokuserade på bil och cykelparkering på campus i Lund.

Rapporten hade också en resvaneundersökning som underlag, den gjordes av Akademiska hus 2016, där medarbetare från alla tre campus fick svara på frågor om hur de tar sig till jobbet, var de bor och var de jobbar. Medarbetare i Lund, Malmö och Helsingborg var med i enkäten, ca 46% svarade.

Resultaten visade att 40 % av resorna till och från campus görs med gång eller cykel, 33 % med kollektivtrafik och 27 % med bil. Av de som arbetade i Lund och bodde i Lund så var det en majoritet som cyklade eller gick till jobbet, men ju längre bort medarbetaren bor desto vanligare blev det att man åker bil till jobbet. Ju centralare arbetsplats desto högre andel som går, cyklar eller åker kollektivt.

I resevaneundersökningen fick de svarande ange förslag på aktiviteter som skulle kunna ändra deras resvanor. De förslag som kom upp var bland annat rabatterat kollektivkort, bättre utbud av kollektivtrafik och stöldsäkra cykelparkeringsmöjligheter.

Dags för ny resevaneundersökning

Med tanke på att det har hunnit gå några år och att pandemin har förändrat vårt pendlande mycket så kan siffrorna från 2016 behöva uppdateras. Därför är det nu dags för en ny resvaneundersökning. Den kommer att påbörjas i oktober 2022 och kommer att skickas ut till ca 6000 medarbetare och studenter som får svara på ett antal frågor i en enkät om deras resvanor.

För att få så bra kartläggning som möjligt så är vi tacksamma om alla ni som får enkäten tar er tid och svarar.

Läs LUM-artkeln: Satsning på hållbart resande till jobbet | Lunds universitet