Framtidens arbetsplats – hur gick det med distansarbete för TA-personal? Webbinarium 8 mars

Person arbetar vid dator. Foto.

Efter nästan två års hemarbete kunde vi våren 2022 återgå till arbetsplatsen. Inför återgången hade rektor hösten 2021 fattat beslut om nya riktlinjer för distansarbete.

För teknisk och administrativ personal fanns nu helt andra möjligheter än innan pandemin att arbeta delvis hemifrån. En del av projektet Framtidens arbetsplats handlade om detta, att ta reda på hur vi faktiskt gjorde när vi kom tillbaka. Hur påverkade det exempelvis social och fysisk arbetsmiljö, ledarskapet och hur vi gör med våra möten. Även att se om det fanns områden universitetet behöver arbeta särskilt med just i detta sammanhang ingick i uppdraget. Fokus var på TA-personal och deras chefer.

Detta har nu sammanställts i delrapporten Den hybrida arbetsplatsen. I den kan man läsa om vad som kom fram vid de intervjuer som genomfördes med chefer och medarbetare inom universitetet under perioden oktober 2021 till november 2022.

Men också om hur andra lärosäten och organisationer hanterat den förändrade synen på distansarbete.

Den sammanvägda bilden är att såväl chefer som medarbetare ser detta som en positiv förändring och att införandet har gått förhållandevis smidigt. Forskare och lärare har alltid haft möjligheten att arbeta på distans och många välkomnar att fler personalkategorier ges denna möjlighet. Samtidigt är den hybrida arbetsplatsen fortfarande relativt ny för alla personalkategorier och det är viktigt att fortsätta att följa hur det påverkar oss på olika sätt.

Vill du veta mer kan du anmäla dig till ett webbinarium som hålls onsdagen den 8 mars klockan 15.00 – 15.45. Anmäl dig senast den 1 mars.

Rektor Erik Renström inleder och sedan presenterar projektledarna Cecilia Billgren och Kajsa Roubert rapporten.

Alla anställda är välkomna!