Hur står sig LU i den nationella mediebilden?

Universitetshuset i skymning.

Kantar Sifo har gjort en analys av mediebilden av Lunds universitet för senaste halvåret 2022. Resultaten visar att universitetet har hämtat sig när det gäller mediegenomslag jämfört med närmast föregående halvår. När det gäller klimatfrågor så har universitetet en stark position.

Genomslaget ökar med sex procent jämfört med motsvarande halvår 2021. Universitetets ökade genomslag i nationella, redaktionella medier har till viss del drivits av kritik, även om andelen kritik totalt sett är mycket låg. Det handlar bland annat om den omdebatterade skönhetsstudie– en följetong i medierna under några veckor. Och arbetsmiljöproblemen på institutionen för astronomi och teoretisk fysik.

Forskningspubliciteten har minskat något jämfört med andra halvåret 2019 (före pandemin). Men däremot syns universitetet oftare som experter i olika sammanhang, vilket också är en viktig förklaring till att genomslaget för universitetet ökar. Det handlar främst om expertis i klimatfrågor, kriget i Ukraina och valet och regeringsbildningen. LU:s forskare tecknar bakgrunden, siar om utvecklingen och diskuterar konsekvenser.

LU:s genomslag när det gäller expertis om klimatfrågor står för runt 20 procent av genomslaget. I princip alla fakulteter syns någon gång under halvåret i klimatfrågor. Universitetet hörs främst som expert men deltar också aktivt i samhällsdebatten, i linje med universitets vision. Universitetet har också varit bra på att koppla aktivitet och budskap till aktuella händelser som Black Friday, FN-konferenser, regeringsförklaring.

Det är en stor efterfrågan på LU:s forskare i rollen som experter och universitetets bredd gör att LU kan ta plats i många stora frågor. Och när det gäller frågor som rör klimat och hållbarhet, så har universitetet ledartröjan och är med i debatten.

För att se hela medieanalysen kontakta Kristina [dot] Lindgarde [at] kommunikation [dot] lu [dot] se