När drar årets lönerevision igång?

En kvinna och en man i en förhandling.

Här kommer en kort lägesorientering om vad som är på gång inom lönerörelsen, när årets lönerevision kan tänkas dra igång på Lunds universitet och vilka de olika stegen är.

Industrin ”marks the spot”

För en tid sedan blev årets förhandlingar mellan parterna inom den konkurrensutsatta industrin klara. Resultatet av dessa förhandlingar brukar vanligen kallas för ”märket” och utgör ofta startskottet för årets lönerörelse för andra sektorer. I år landade ”märket” för den konkurrensutsatta industrin i ett tvåårigt avtal med utrymme om 4,1 procent första året, respektive 3,3 procent andra året. En del av utrymmet innehåller avsättningar till flexpension och höjning av avtalets lägsta löner, vilket innebär att utrymmet för löneökningar blir något mindre än angivna procentsatser.

Statliga verksamheter förhandlar

För närvarande pågår centrala förhandlingar inom staten mellan Arbetsgivarverket och centrala arbetstagarorganisationer. Parterna ska växla yrkanden i slutet av juni och förhandlingarna återupptas sedan efter sommaren. Centrala avtal för OFR och Seko förväntas vara på plats den 1 oktober. Saco-S har ett tillsvidareavtal vilket innebär att det redan nu finns lokala förutsättningar vid Lunds universitet för att planera genomförandet av lönerevision till hösten.

Lokala dialoger på LU under sommaren

På LU pågår just nu fakultetsdialoger mellan arbetstagarorganisationernas lokala representanter och representanter från fakultetsledningar, sektionen HR samt verksamheternas HR-funktion. Syftet är att analysera och redovisa behov, på såväl kort som lång sikt, kopplat till lönebildningen.

Under juni påbörjar sektionen HR också en dialog med arbetstagarorganisationerna om nya förhandlingsordningar, vilka bland annat fastställer avtalsperiod, tidpunkt för lönehöjning och särskilda åtaganden i den kommande lönerevisionen. Dialogen återupptas efter sommaren och i takt med att förhandlingsläget på central nivå klarnar.

Då börjar lönerevisionen på LU

När de centrala avtalen för statliga verksamheter är klara, och LU och de lokala arbetstagarorganisationerna enats om förutsättningarna för årets lönerevision, sätter det praktiska lönerevisionsarbetet igång.

Bedöma årets prestationer och resultat

Cheferna ska bedöma sina medarbetares prestationer och resultat under det gångna året och lämna förslag till nya löner. Förslagen ska grunda sig på universitetets lönepolitik och övergripande beslut från universitetets ledning, och på det som chef och medarbetare kommit överens om i årets utvecklingssamtal.

Följa upp utvecklingssamtalen

För att kunna bedöma respektive medarbetares prestationer och resultat när det blir dags för lönerevision är det viktigt för cheferna att löpande följa upp det som de kommit överens med sina medarbetare om i utvecklingssamtalen.

Anställda ska erbjudas ett uppföljningssamtal innan lönerevisionen (för OFR/S och Seko är detta avtalat i gällande förhandlingsordningar), för att diskutera årets prestationer och resultat. Detta samtal kommer att erbjudas under september månad och början av oktober beroende på fakultetens/motsvarande planering.

Mer information om den fortsatta processen med lönesättande samtal, alternativt traditionella förhandlingar, kommuniceras efter sommaren när förutsättningarna är klara.

Mer information om lönerevisionen