Så gör du för att öka kontakterna med Ukraina

Hur upprättar svenska lärosäten samarbeten med Ukraina, rent praktiskt? Lärare, forskare och personal från förvaltningssidan vid svenska universitet välkomnas till ett digitalt seminarium som ska höja kunskapsnivån om utbyten och samarbeten – och dessutom se till att olika parter och finansiärer möts.

Den 3–4 oktober arrangerar Universitets- och högskolerådet (UHR) tillsammans med National Erasmus+ Office in Ukraine ett svensk-ukrainskt kontaktseminarium för att öka individuella utbyten och intensifiera samarbeten inom högre utbildning.

Det digitala seminariet riktar sig till representanter från svenska och ukrainska lärosäten och kommer att ge deltagarna kunskap om samarbetsmöjligheter inom utbildning och forskning, och därtill erbjuda en gemensam plattform för utbyte av kontakter och erfarenheter. Medverkar gör bland annat finansiärer som Svenska institutet, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Principiellt är programmet indelat i två dagar, och deltagarna väljer delvis vad de fördjupar sig inom:

• Dag 1: Övergripande information, fokus på bland annat finansiering av mobilitet (utbyten) för individer samt projektsamarbeten
  • Dag 2: Valbara spår – workshops om samarbetsmöjligheter inom utbildning respektive forskning

Sista anmälningsdag är 25 september. Seminariet hålls på engelska.

Anmälan, program och mer information på UHR:s webbplats.

Frågor eller goda exempel?

UHR välkomnar din anmälan och att du sprider informationen till kollegor. UHR ber därtill om förslag på goda projektexempel och att den som har frågor ska kontakta Christofer Carlsson, Avdelningen för internationellt samarbete.

Kontakt: Christofer [dot] Carlsson [at] uhr [dot] se