Förslag på nya vägar till kompetensutveckling och karriärmöjligheter för TA-personal

Illustration av händer som håller pusselbitar.

Förstudien om kompetens- och karriärutveckling för teknisk och administrativ personal är klar. Arbetet har pågått under 2023 och den framtagna rapporten bygger på synpunkter och tankar från såväl medarbetare som chefer inom TA-området samt relevanta undersökningar och rapporter.

Under våren har ett fördjupningsarbete kring behov och möjligheter vad gäller kompetensutveckling och karriärmöjligheter för TA-personal genomförts.

Förstudien lämnar åtta åtgärdsförslag vidare till förvaltningschefen. Förslagen omfattar att underlätta utveckling genom deltagande i nya samarbeten, arbetsgrupper eller projekt, såväl som jobbrotera och testa att arbeta inom andra delar av LU. Breddad introduktionen av nyanställda och möjlighet att skräddarsy välkomnandet till LU är ett annat förslag. Möjlighet att som nyanställd snabbt förstå förutsättningarna för arbete inom just Lunds universitet är en viktig del i detta förslag.

Ytterligare ett förslag är att se över titlar inom vissa professioner för att möjliggöra tydlighet avseende karriärvägar och öka attraktionskraften gentemot efterfrågad kompetens. Åtgärderna är komplement till utvecklingsarbete som redan pågår inom HR vad gäller bland annat strategiska kompetensförsörjningsplaner, framtagande av en chefspolicy samt utveckling av program för framtida ledare.

De långsiktiga målen för föreslagna insatser är att säkra universitetets kompetensförsörjning av TA-personal framåt, att utveckla karriärvägar för denna grupp och att såväl medarbetare som chefer har kunskap om möjligheter till och vägar för utveckling och karriär.

Ladda ner: Förstudie om kompetens- och karriärutveckling för teknisk och administrativ personal.