Nio nya postdoktoranställningar inom excellensprogrammet för hållbar utveckling

ett antal studenter sitter och diskuterar i ett bibliotek.

Lunds universitet satsar på att utveckla internationellt ledande miljöer och tvärvetenskapliga projekt med fokus på Agenda 2030 och hållbar utveckling. Nu utlyser universitetet nio nya postdoktoranställningar som tillsammans ska bidra till excellens inom hållbarhetsforskningen.

– Världen är inte hållbar, vi måste förändra hur vi konsumerar och producerar. Kunskap behövs i den omvandlingen och det innebär att universiteten också behöver förnya sig. Lunds universitet vill bidra med kunskap för en mer hållbar värld och den här satsningen är ett led i det, säger vicerektor Per Mickwitz.

Två projekt beviljades under våren medel inom satsningen, LU4Water och Circular Economy: Multi-level value chain and policy dynamics for accelerating sustainability transformations.

Nästan alla fakulteter är involverade i projekten och tanken är att bygga den tvärvetenskapliga grund som behövs för att lösa komplexa utmaningar. Projekten ska utgöra en bas för nationella och europeiska ansökningar och framtida miljöer för stark forskning. Universitetet vill också erbjuda ett bra karriärsteg för postdoktorer. De erbjuds att vara en del av en nyskapande miljö inom väldefinierade projekt. Inom programmet erbjuds stöd till karriärutveckling och högskolepedagogisk kompetensutveckling för postdoktorerna.

Projekten utlyser nu tjänster inom sex olika fakulteter, som alla publiceras den 31 augusti.

Lediga tjänster – sustainability.lu.se

Om projekten

LU4Water

Projektet samlar forskning från sex fakulteter vid Lunds universitet. Detta breda samarbete ska underlätta framtagandet av en plan för vattenpolicy med mål att lösa ohållbar vattenförbrukning. Denna plan ska kunna tillämpas på svensk såväl som global nivå. Säker och hållbar vattenförvaltning är ett globalt behov och en hörnsten inom FN:s hållbarhetsmål.

Sex postdoktorer från LTH, Juridiska fakulteten, Naturvetenskapliga fakulteten, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Ekonomihögskolan och Humanistiska och teologiska fakulteterna ingår i projektet.

Huvudsökande: Kenneth M Persson, LTH

Medsökande: Britta Sjöstedt, J; Charlotte Sparrebom, N; Lea Fünfschilling, S; Jonas Nordström, EHL; Dan-Erik Andersson, HT

Globala värdekedjor är grundläggande i dagens ekonomi och står för 50% av den globala handeln och har enorma sociala och miljömässiga effekter. Projektet ska undersöka skiftet från globala värdekedjor till cirkulära försörjningskedjor vilket för med sig spänningar mellan linjära och cirkulära affärsmodeller, mellan globala företag och lokala aktörer samt policyperspektiv på avreglering och styrformer som inkluderar miljö- och social hänsyn.

I projektet ingår tre postdoktorer från Samhällsvetenskapliga fakulteten, LTH och Ekonomihögskolan.

Huvudsökande: Markus Grillitsch, Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Medsökande: Fredrik Nilsson, S; Sylvia Schwaag Serger, EHL.