Dags att välja skyddsombud

Fotot taget genom ett runt fönster på tre personer i diskussion.

Mandatperioden för nuvarande skyddsombud löper ut den 31 december. Det innebär att universitetet i höst ska genomföra ett skyddsombudsval för perioden 2024–2026. Valet ska vara genomfört den 31 oktober 2023.

Vem vill du nominera?

Fundera över vem vill du nominera till skyddsombud på din arbetsplats för de tre kommande åren. Det kan vara någon som inte varit skyddsombud tidigare men det går också bra att nominera nuvarande ombud om du vill ge henne eller honom förnyat förtroende. Du kan också nominera dig själv.

Skyddsombud erbjuds en grundläggande arbetsmiljöutbildning som är framtagen i samverkan mellan universitetets överskyddsombud, sektionen HR och Företagshälsovården.

Val i tre steg

Prefekter/motsvarande ska informera anställda om hur skyddsombudsvalet kommer att gå till på respektive arbetsplats.

Valet av skyddsombud och ersättare genomförs i tre steg:

•    Nominering av skyddsombud, på arbetsplatserna.
•    Valförrättning, på arbetsplatserna.
•    Formellt val, då arbetstagarorganisationerna gemensamt utser skyddsombuden.

Det är endast anställda som tillhör någon av de arbetstagarorganisationer som universitetet har kollektivavtal med (Saco/S, Seko samt OFR/S) som utses till skyddsombud.