Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ett LU för alla – en konferens om inkluderande undervisning

Bild på solrosor.
Foto: Elijah Hail från Unsplash.com

Idag finns lagar och förordningar som gör oss skyldiga att bistå med tillgänglig och inkluderande undervisning. LU:s utbildning ska vara för alla, men hur ska det gå till i praktiken? Den 15:e november samlas vi för att lyssna, lära och diskutera.

Våra studenter är inte en homogen grupp. Vi ansvarar för att alla ska ha samma chans att lära och utvecklas på universitetet. Enheten för undervisningsstöd bjuder nu in till konferensen Ett LU för alla den 15 november i samarbete med Pedagogiskt stöd och Biblioteken vid Lunds universitet. På konferensen kommer vi att få höra om ny forskning, dela praktiska tips och prata om vad lagstiftningen innebär. Vi vill skapa en mötesplats för lärare och personal där vi kan lyssna, diskutera och dela erfarenheter. Målet är att öka samarbetet mellan olika delar av Lunds universitet i frågor om tillgänglighet och inkludering.

Konferensen är gratis och öppen för alla medarbetare vid Lunds universitet. Lunch och fika ingår. Det finns 90 platser, så anmäl dig tidigt för att säkert få en plats. Ett fullständigt program kommer längre fram, men boka in datumet i din kalender redan idag. Konferensen hålls på svenska.

Här anmäler du dig till konferensen

15 november 2023 09:00 till 16:30 | Konferens

Program

Moderator: Bo-Anders Jönsson, föreståndare på Enheten för undervisningsstöd vid Lunds universitet.

Inledning av rektor Erik Renström

Lagen kräver tillgänglig högre utbildning för alla studenter – hur gör vi för att göra rätt?

Christina Johnsson, universitetslektor i offentlig rätt med inriktning på mänskliga rättigheter vid Malmö Universitet

Läs mer om Christina Johnsson – mau.se

Intersektionell praxis och funktionsnedsättning i högre utbildning: perspektiv från samordnare i Sverige och USA

Intersektionalitet är ett teoretiskt perspektiv som ut¬går från att o¬lika former av diskriminering samverkar. En och samma person kan utsättas för diskriminering av olika skäl vilket innebär att flera olika insatser kan behövas. Ur ett intersektionellt perspektiv går det till exempel inte anta att två olika studenter med en ADHD-diagnos behöver precis samma typ av stöd.
Marie Sepulchre, universitetslektor vid Socialhögskolan vid Lunds universitet

Läs artikeln Intersectional Praxis and Disability in Higher Education – cogitatiopress.com

Skapa en tillgänglig lärmiljö – högskolepedagogens handbok

Anna Jälknäs, samordnare på Sektionen för student- och utbildningsstöd vid Göteborgs universitet & Heidi Wåxberg. samordnare av pedagogiskt stöd vid Chalmers

Läs mer om boken Skapa en tillgänglig lärmiljö – nok.se

Antalet studenter med funktionsnedsättningar ökar i Sverige, hur ser det ut vid Lunds universitet?

Kia Olsson, avdelningschef vid Studiestöd och vägledning vid Lunds universitet

Tanken med Teknodromen – så funkar aktivt lärande i en ALC-sal

Andreas Svensson, Lokalcontroller LTH

Fortsättning följer: Hur arbetar vi vidare med inkluderande och tillgänglig undervisning vid Lunds universitet?

Panelsamtal med:

  • Jimmie Kristensson, vicerektor vid Lunds universitet
  • Christina Johnsson, universitetslektor vid Malmö universitet
  • Kia Olsson, avdelningschef vid Studiestöd och vägledning vid Lunds universitet
  • Anton Silverbern, vice ordförande Lunds universitets studentkårer (LUS)
  • Anders Sonesson, universitetslektor vid Högskolepedagogisk utveckling (AHU)

Vill du inte vänta till november

Vill du inte vänta till november kan du läsa mer om Inkluderande undervisning – education.lu.se

Se programmet i kalendariet: Ett LU för alla – en konferens om inkluderande undervisning | För lärande i en digital värld