Fem nya projekt beviljade i Hållbarhetsfonden

Illustrativ bild med universitetshuset och plantor som gror.

Hållbarhetsfonden undersöker innovativ potential och finansierar aktiviteter utanför ramen för befintliga forskningsprojekt. Syftet är att utveckla tidiga innovationsidéer från forskningsprojekt med fokus på hållbar utveckling.

Den andra ansökningsomgången lockade ett brett spektrum av ansökningar, av vilka fem beviljades finansiering.

Varje projekt tilldelas maximalt 150 000 kr från fonden. Bedömargruppen har bestått av personer utsedda av Hållbarhetsforum och LU Innovation, med kompetens inom både innovationsprocessen och hållbarhetsutmaningar.

En ny utlysning inom samma område, Sustainable Idea Exploration, kommer att öppna vintern 2023/2024 och kommer vara möjlig för alla forskare vid Lunds universitet att söka.

Beviljade projekt

Foto av Hong Lei Wang.

Microencapsulated pheromone dispensers for pest control on row crops

Hong Lei Wang, Biologiska institutionen

Projektet ska undersöka en förbättrad utformning av spraybara feromondispensrar som används för växtskydd. Insektsferomoner som styr fortplantningsbeteenden kan ersätta konventionella kemiska insektsmedel och utgör ett säkert och miljövänligt alternativ, men är förknippade med höga kostnader. Om projektet blir framgångsrikt kan feromoner komma att användas även för skadedjursbekämpning av radodlade grödor med lägre värde.

Foto på Magnus Carlquist.

Microbial cell factories for production of polyamides from lignin

Magnus Carlquist, Kemiska institutionen

Projektet ska skala upp en process som kan producera polyamidprekursorer från lignin. Processen bygger på metabolisk teknik av mikroorganismer, som skulle kunna möjliggöra gröna sätt att producera kemikalier från biomassa. Projektet kommer också att testa produkternas renhet för att se om det är möjligt att förädla dem till polymerer.

Foto på Anna Mrozewicz.

Transnational cinemas of the Baltic Sea: a sustainable regioscape in the making

Anna Mrozewics, Språk- och litteraturcentrum

Projektet ska utreda miljöeffekter från skandinaviska filmproduktioner runt Östersjön, särskilt i Litauen. Undersökningen ska leda till nya hållbara metoder och riktlinjer när inspelningar av nordiska filmer och TV-serier läggs ut på entreprenad i de baltiska grannländerna.

Foto på Paola Raffaelli.

Training scheme for sustainable monies and community development

Paola Rafaelli, Företagsekonomiska institutionen

Detta projekt ska ta fram ett utbildningsprogram som ska testa en lösning på kompletterande valutor och utveckla en social innovation för utsatta områden som har svårigheter med likviditet.

Foto på Konrad Wilkens.

Quantifying fire-retardant concentrations in fire-retardant treated wood

Konrad Wilkens, Institutionen för bygg- och miljöteknologi

Projektet fokuserar på en av de mest grundläggande frågorna om trä som behandlats med brandskyddsmedel: "Hur kan vi mäta koncentrationen av brandskyddsmedel i träprover?". Projektet ska testa om tekniker som används för andra kvalitetskontroller inom träindustrin kan användas för att kvantifiera koncentrationer och penetrationsdjup av brandhämmande medel i träbaserade byggmaterial.

Om hållbarhetsfonden

Lunds universitet har stora mål för att minska verksamhetens negativa påverkan på klimat och miljö. Samtidigt finns en stor potential att ta vara på nya idéer och använda organisationen som testbädd för att utveckla hållbara lösningar för hela samhället. Från och med hösten 2022 har alla studenter och medarbetare möjlighet att söka medel för idéutveckling från den universitetsgemensamma fonden. Fonden kommer att stödja idéer inom alla aspekter av hållbarhet, inklusive ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter.

Fonden drivs gemensamt av Hållbarhetsforum, LU Innovation och LU Byggnad.

Kontakta oss på sustainabilityfund [at] innovation [dot] lu [dot] se

Mer om hållbarhetsfonden.