Nu är lönerevisionen igång

En kvinna och en man i en förhandling.

Utifrån de nya statliga ramavtalen som antogs den 1 oktober pågår nu lokala förhandlingar om att teckna så kallade lokala förhandlingsordningar mellan universitetet som arbetsgivare och respektive arbetstagarorganisation som universitetet har kollektivavtal med (OFR/S, Seko och Saco-S).

Lönesättande samtal för medlemmar i Saco-S och oorganiserade medarbetare

För dig som är medlem i Saco-S eller är oorganiserad (det vill säga inte är medlem i någon av de arbetstagarorganisationer som universitetet har kollektivavtal med) fastställer och motiverar din chef din nya lön i ett lönesättande samtal.  De lönesättande samtalen kommer att hållas från mitten av november till mitten av december.

Ny rutin för bekräftelse av nya lönen

I stället för att som tidigare skriva under en pappersblankett efter det lönesättande samtalet kommer du att få en digital så kallad löneöverenskommelse i Primula, om din nya heltidslön och från vilket datum din nya lön gäller ifrån.

Du som är medlem i Saco-S behöver besvara löneöverenskommelsen genom att välja ”Godkänn” eller ”Ej överens”, senast den 22 december. Om du inte besvarar överenskommelsen kommer den att anses som godkänd.

Skriftlig information som inte ska besvaras

För dig som är oorganiserad är löneöverenskommelsen i Primula en skriftlig information om din nya lön och ska (och kan) inte besvaras.

Lönesamtal för medlemmar i OFR/S och Seko

För dig som är medlem i OFR/S eller Seko sätts och fastställs din nya lön i kollektiva förhandlingar mellan arbetsgivaren (din chef) och de fackliga organisationerna. När förhandlingarna är klara ska du bli erbjuden ett lönesamtal där din chef meddelar och motiverar din nya lön.

Mer information om lönerevisionen finns på Medarbetarwebbens sida om lönerevision