Renoveringen av Universitetsbiblioteket är påbörjad

Exteriör av universitetsbiblioteket.

Lunds vackraste hus enligt studenterna, Universitetsbiblioteket, ska renoveras både interiört och exteriört. Bland annat ska entréplan och våningen en trappa upp byggas om. Ombyggnaden av inomhusmiljön börjar i februari 2024 men redan nu påbörjas renoveringen av fönsterna.

Nu i oktober har Akademiska Hus påbörjat fönsterrenoveringen av de 470 originalfönsterna. Arbetet innebär att alla fönster ska totalrenoveras med lagning av karmar och bågar samt kittning, tätning och målning. Fönsterarbetet beräknas vara klar december 2024.

Delar av inomhusmiljön i de tillbyggda delarna ska renoveras med målet att erbjuda bättre studieplatser, göra det lättare att hitta och göra huset mer tillgängligt. Bland annat kommer informationsdisken flyttas tillbaka och placeras centralt i bibliotekshallen och dagens entréyta ska göras om till ett nytt utställningsrum. Våning ett, en trappa upp, ska göras om till sex grupprum för studenter, entréhallen kompletteras med en ny trappa och en hiss installeras för att göra denna våning mer tillgänglig för alla. Preliminär byggstart för renovering av de inomhusmiljöerna är februari nästa år.

Under ombyggnaden av inomhusmiljön töms den publika avdelningen och antalet studieplatser mer än halveras. Går det enligt planerna ska UB:s innandöme erbjuda en bättre och vackrare miljö som harmonierar mer med husets vackra utsida när allt är klart vårterminen 2025.

Ombyggnaden av inomhusmiljön beräknas vara klar våren 2025.

UB är Lunds finaste byggnad enligt studenterna

I en enkätundersökning som Lundagård gjort blev lundaborna utfrågade om vilken de tyckte är stadens finaste byggnad.

Universitetsbiblioteket blev enkätens stora vinnare, med nästan fyra av tio röster (37 procent). På andra plats hamnade Universitetshuset med var femte röst (20 procent).

Motiveringen i svaren var bland annat att Universitetsbiblioteket är en stor, mystisk och ståtlig byggnad med vackra vildvinsrankor som varje årstid skiftar i härliga färger.

Utnämningen Lunds fulaste byggnad fick studentkomplexet Sparta, med 38 procent av rösterna och på andra plats kom Universitetssjukhusets huvudbyggnad, Blocket, med 14 procent.

Läs Lundagårds artikel: Lunds finaste och fulaste hus – Lundagard.se