22 professorer installerades vid professorsinstallationen

Bild på professorer på universitetstrappan med flaggor.
Den 13 oktober hölls höstens professorsinstallation där 22 av universitetets nya professorer installerades av rektor under en ceremoni i Universitetsaulan.

Den 13 oktober installerades 22 nya professorer i universitetsaulan vid en högtidlig ceremoni i Universitetshusets aula med efterföljande mingel i Pelarsalen. Se bilder från installationen.

Universitetets nya professorer installerades av rektor.

Rektors välkomsttal. Foto: Kenneth Ruona.

Under ceremonin höll rektor ett varmt välkomsttal där han bland annat lyfte LU:s nobelpris.

Anna Houmann i talarstolen. Foto: Kenneth Ruona.

Installationstalet framfördes av Anna Houmann, nyinstallerad professor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap, som berättade om sin forskning och relationen mellan elev, student och lärare.

Linnea Landegren håller sitt tal. Foto: Kenneth Ruona.
LUS ordförande Linnea Landegren håller studenternas tal. Foto: Kenneth Ruona.
Johan Östling talar.
Johan Östling besvarar studenternas tal.

Talet från studenterna hölls av LUS ordförande Linnea Landegren och det besvarades av Johan Östling, nyinstallerad professor i historia med inriktning mot kunskapshistoria. Johan pratade om den Universitetsgemenskap som lärare och studenter skapar tillsammans.

Hanna Arlaud spelade. Foto Kenneth Rouna.

Under ceremonin framfördes musik och sång av Akademiska kapellet och Lunds Akademiska kör vid Odeum under ledning av director musices Patrik Andersson samt solist Hanna Arlaud.

Läs årets professorsinstallationsbroschyr med presentationer av professorerna (PDF 4 MB)

Läs Lundagårds artikel: Professorsinstallationen bjöd på högtidligt allvar – Lundagard.se