Sök stimulansmedel för att utveckla din drömkurs

En växande planta.

En ny utlysningsomgång av stimulansmedel har öppnat för lärare att utveckla nya kurser och program tillsammans med partners inom EUGLOH med deadline första februari 2024.

Ämnesinnehållet ska möta behovet hos framtidens samhälle, men är inte begränsat till något särskilt ämnesområde.

Lärare vid Lunds universitet har möjlighet att ansöka om stimulansmedel i två olika utlysningar, båda med sista ansökningsdag 1 februari 2024. Dessa återkommande utlysningar syftar till att stimulera utvecklingen av nya kurser och program och samtidigt underlätta samarbetet inom EUGLOH.

1) Ta fram nya gemensamma kurser eller program med EUGLOH-partners med stimulansmedel från Lunds universitet.

Lärare kan söka upp till 100 000 kronor i stimulansmedel för utveckling av kurser i samarbete med lärare från ytterligare minst en EUGLOH-partner. Stimulansmedlen ska täcka universitetets lönekostnader för kursutvecklingen. Dessutom kan man ansöka om resebidrag för egna resor på upp till 25 000 kronor.

Lärare kan även söka upp till 350 000 kronor i stimulansmedel för utveckling av gemensamma program i samarbete med universitet utomlands. Utvecklingsarbetet kan bedrivas med avsikt att ansöka om finansiering genom Erasmus Mundus Joint Masters (EMJM), men det är inget krav. Programmet ska planeras i samarbete med lärare från minst en EUGLOH-partner. Även andra universitet kan ingå, inom eller utom Europa. Kontakter vid partneruniversitetet ska vara etablerade vid ansökningstillfället.

Stimulansmedel för kurs- och programutveckling | Medarbetarwebben (lu.se)

2) Ta fram nya gemensamma COILs, kurser eller program med EUGLOH-partners med stimulansmedel från EUGLOH

Lärare kan ansöka om stimulansmedel för att utveckla COILs (Collaborative Online International Learning) med 10 000 euro att dela med minst ett annat partneruniversitet.

Lärare kan även ansöka om medel för att utveckla nya kurser med 15 000 euro att dela med minst ett annat partneruniversitet.

Den tredje möjligheten är att ansöka om medel för att utveckla ett nytt gemensamt program där man kan dela 50 000 euro med minst två andra partners.

Seed Money Programme | EUGLOH