Universitetet firade sitt första Nobelpris med kanoner och hyllningar

Anne L'Huillier skjuter kanon i Lundagård.

Den 6 november firades universitetets första Nobelpristagare och Universitetsaulan fylldes med prominenta gäster, medarbetare och studenter. Alla ville hylla Anne L’Huillier.

Rektor Erik Renström gladdes åt alla som ville komma och hylla Lunds universitets första Nobelpristagare vid detta unika tillfälle.

foto av publiken i universitetsaulan.
På de första bänkarna satt flera tidigare rektorer, andra lärosätens rektorer, vicerektorer, universitetsstyrelsens medlemmar och representanter från kommunen och dekaner.

Stämningen i Universitetsaulan var stämningsfull och glädjefylld. Anne L ’Huilliers namn kunde knappt nämnas utan att publiken började applådera.

– Anne L’Huillier är en sann akademiker och ett föredöme som tar alla sina roller på lika stort allvar och lugnt fortsatte sin föreläsning efter att hon fått beskedet om att hon fått Nobelpriset, sa Erik Renström

Efter Erik Renströms välkomsttal reste sig de närvarande och utbröt ett trefaldigt hurra för Anne L ’Huillier.

Arkivarie Fredrik Tersmeden gav ett historiskt perspektiv och berättade om alla ”nästan-nobelpris” som Lund har fått. På en karta över campus Lund visade han upp Fysiska institutionen, numera Pufendorfinstitutet på Östra Vallgatan där Manne Siegbahn gjorde sin upptäckt som ledde till Nobelpris, efter att han lämnat Lund. På Kemiska och Farmakologiska institutionen på Sölvegatan 10, numera Geocentrum, gjorde först Bengt I Samuelsson och Sune K. Bergström och sedermera Arvid Carlsson sina upptäckter som också ledde till Nobelpris, efter att de flyttat till andra universitet.

Sedan förklarade Anne L’Huillier den forskning som gav henne Nobelpriset, experimentella metoder som genererar så kallade attosekundpulser. På den nya nobelsidan kan man läsa mer: Nobelpris | Lunds universitet.

Anne L'Huillier föresläser i Universitetsaulan. Kenneth Ruona.
Anne L'Huillier föresläser i Universitetsaulan, på bild hennes forskargrupp. Foto: Kenneth Ruona.

Anne L’Huillier berättade om hur hon hösten 1992 blev kontaktad av Claes-Göran Wahlström och Sune Svanberg för att komma och visa hur de skulle använda sitt nya laserinstrument. De ville att hon skulle ta med sig hennes egen utrustning. Med en lastbil och en doktorand anlände hon till Lund för 31 år sen och än är hon kvar.

Att Anne LHuillier är en hängiven lärare har flera vittnat om. Hon betonade att forskning och undervisning samspelar.
– Jag har svårt att förstå de som bara forskar. Jag tycker att beskrivningen i den strategiska planen att forskning ska vara sammanflätad är ett fint uttryck, säger Anne L’Huillier.

Efter den 3 oktober har hennes liv förändrats och på frågan om vad hon ska göra nu svarar hon att hennes nästa år är fullbokat. Men sen ser hon fram emot att gå tillbaka till forskning och undervisning.

– Jag drömmer att skriva en bok om mitt forskningsämne för studenter och doktorander.

Ceremonin avslutades med fyra öronbedövande kanonsaluter i Lundagård, där Anne L’Huillier fick smälla av den sista.

Nu finns en särskild Nobelsida på www.lu.se som beskriver Anne L’Huillier’s upptäckt och tidigare ”nästan-Nobelpris”: Nobelpris | Lunds universitet.

Den 18 december klockan 15.00 bjuder LTH på Nobelföreläsning med Anne L’Huillier och Pierre Agostini. Detta kommer även att streamas. Mer information kommer senare.

Universitetsaualn fylldes med folk.
Universitetsaulan fylldes med folk. Foto: Kenneth Ruona.