Var uppmärksam på cyberattacker

Tangentbord på en dator och kodning i bakgrunden.

Antalet cyberattacker mot universitetet är konstant högt och attackerna blir mer och mer sofistikerade. Här kommer några tips på vad du som medarbetare kan tänka på.

Förutom direkta intrångsförsök och försök att utnyttja sårbarheter i våra IT-system så ökar phishing (som avser att stjäla inloggningsuppgifter) och spridningen av skadlig programvara, även känd som "malware".

Bedrägerimejl, särskilt så kallade VD-bedrägerier, har också sett en markant ökning. Dessa bedrägerier når oftast mottagarna via e-post, men kan även komma via sociala medieplattformar som Facebook eller LinkedIn.

Phishing är bluffmejl som innehåller länkar som leder till förfalskade webbsidor som kräver inloggning. Dessa bluffmejl är ibland välgjorda och om lösenordsuppgifterna anges, kan de användas av bedragare för att snabbt få tillgång till organisationens interna system.

Här kommer tips på hur du kan förebygga cyberattacker:

• Verifiera avsändaradress och budskap: Ställ dig själv frågan om avsändaradressen och budskapet är rimligt. Var extra uppmärksam på falska avsändaradresser, till exempel med avslutningen "-lu.se".
  • Undvik att klicka på misstänkta länkar och bilagor: Granska meddelanden noggrant innan du klickar på länkar eller öppnar bilagor i mejl. Var skeptisk och försiktig.
  • Rapportera IT-säkerhetsincidenter snabbt: Vid misstanke om bedrägeri, rapportera det omedelbart till servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk). Snabb rapportering kan minimera konsekvenserna av attacken.
  • Byt omedelbart lösenord vid misstanke: Om du misstänker att något suspekt har inträffat eller att någon obehörig har fått tillgång till dina uppgifter, byt omedelbart lösenord och rapportera incidenten.
  • Separera användning av e-postadresser: Undvik att använda universitetets e-postadress för privat bruk för att minska risken för att agera på bluffmejl.

För ytterligare information om hur du rapporterar IT-säkerhetsincidenter och för att delta i LU:s kostnadsfria informationssäkerhetsutbildning online, besök: