Före detta ärkebiskopen Antje Jackelén blir senior rådgivare vid HT-fakulteten

Foto av Antje Jackelén som biskop.

Universitetet knyter före detta ärkebiskopen Antje Jackelén till sig som senior rådgivare vid Centrum för teologi och religionsvetenskap (CTR).

Med internationellt erkänd kompetens inom teologi och naturvetenskap kommer Jackelén att bidra till universitetets forskning, särskilt i frågor som rör relationen mellan tro och naturvetenskap, samt samhällsfrågor som klimatförändringar, integration och den snabba teknologiska utvecklingen.

Enligt Jayne Svenungsson, professor i systematisk teologi, är Jackeléns erfarenhet och specialitet i teologi och naturvetenskap en viktig tillgång för universitetet. Med fokus på existentiella perspektiv kommer Jackelén att hantera stora samhällsutmaningar, inklusive påverkan från AI-utvecklingen.

Rektor Erik Renström, understryker vikten av Jackeléns bidrag i en tid av teknologisk revolution och ökad koppling mellan teknik och mänsklighet. Jackelén, som ser fram emot sitt arbete som rådgivare, kommer även att undervisa på befintliga kurser vid CTR och fungera som en inspiratör för studenter, många av vilka siktar på att bli präster inom Svenska kyrkan.

Anställningen, med en omfattning av 40% under två år, möjliggörs genom generösa bidrag från Lunds Missionssällskap och Thora Ohlssons stiftelse.

Läs hela artikeln: Antje Jackelén anställs som senior rådgivare vid Lunds universitet