En hållbar arbetsplats - från idé till verklighet

Illustrativ bild med universitetshuset och plantor som gror.

Vill du bidra till att göra Lunds universitet mer hållbart? Nu har du chansen att förverkliga din idé genom hållbarhetsfondens testbädd.

Lunds universitet har höga ambitioner i sin hållbarhetsstrategi och hållbarhetsplan. Vi vet att förändring kräver nya idéer. Därför öppnar universitetet nu möjligheten att söka finansiering för att lösa verkliga hållbarhetsutmaningar i organisationen. Ditt förslag kan vara en viktig pusselbit i universitetets omställning till en hållbar verksamhet.

Under 2024 kommer sex projekt att få stöd med upp till 300 000 kronor vardera under en projektperiod på upp till tolv månader. Gör din idé till verklighet och bidra till att forma framtiden för Lunds universitet!

Vem kan söka?

Alla anställda vid Lunds universitet kan söka. Din anställning behöver löpa under hela den planerade projektperioden. Du behöver ett godkännande från din chef innan du ansöker om du planerar att använda arbetstid för att arbeta med ditt förslag.

Vad kan finansieras?

Beviljade medel kan täcka aktiviteter som krävs för att utveckla, verifiera eller undersöka en lösning på ett faktiskt behov eller problem. De ska täcka alla kostnader för att genomföra förslaget, inklusive personalkostnader, inköp, resor och OH-kostnader. Pengarna kan användas för att genomföra eller utveckla vidare på resultat från tidigare projekt. Men det är inte tillåtet att använda medlen för att investera i annans mark, fastighet eller lokaler, och de får inte heller användas för fortsatt drift efter projektets avslut.

Utvärderingskriterier

Alla förslag kommer att utvärderas av en bedömningsgrupp. De bedömer utifrån kriterier om vilken utmaning som förslaget rör, om projektet leder till nya lösningar, möjlig hållbarhetspåverkan, genomförbarhet och förväntat resultat.

Ansök nu

Senast 2024-02-28 vill vi ha din ansökan. Mer detaljer och ansökningsformulär finns på LU Innovations webbplats.

Informationsmöten

Två Teams-möten med information om ansökan och tid för frågor hålls innan ansökningstiden går ut.