Ny sektionschef för FSI

Magnus Nilsson profilbild.

Magnus Nilsson blir ny sektionschef för FSI, Forskning, samverkan och innovation från och med den 1 januari.

Magnus har ett förflutet från bland annat Regeringskansliet, där han har arbetat i statsrådsberedningen vid statsministerns samordningskansli. Han har även haft olika roller på utrikesdepartementet, senast som statssekreterare.

Magnus Nilsson har tidigare arbetat som utredare vid en tankesmedja samt varit press-och kommunikationschef. Han har sin grundutbildning inom statsvetenskap vid Göteborgs universitet där han också under en kortare tid arbetade som forskarassistent. Magnus har studerat påbyggnadskurser vid Lunds universitet. Under studietiden var han studentpolitiskt aktiv, vilket ledde till uppdrag inom högskolepolitiken och ett intresse för utbildning och forskning.

Magnus har erfarenhet av såväl att leda andra chefer som att leda medarbetare. Han är van vid att arbeta i komplexa miljöer, att lösa svåra frågor och att bygga relationer för att nämna några av Magnus erfarenheter och egenskaper.

Magnus börjar sin anställning som sektionschef den 1 januari.