LU-nytt 12 | 2024

Publicerad 19 juni.

Detta är sista LU-nytt innan sommaren. Nästa nummer kommer 28 augusti.
Skön sommar tills dess!

Aktuellt från universitetsledningen

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Susanne Kristensson, förvaltningschef

"I sparpaketet ingår många olika åtgärder, som till exempel att inte återbesätta vissa tjänster vid pensionsavgångar eller uppsägningar, lokalförtätning, minskade resurser inom vissa områden, ändrad ålder för uttag av delpension till 63 år och att deltagaravgifter till Lundaloppet inte betalas av arbetsgivaren."

Förändringstrycket ökar för Gemensamma förvaltningen

Två personer cyklar i Slottsparken.

Ut och cykla i sommar!

Naturskyddsföreningen i Lund har tagit fram en webbkarta för cyklister som täcker hela södra Sverige. Här kan du hitta sammanhängande nät av cykelbanor och lågtrafikerade vägar för att ge dig ut på upptäcktsfärd i Skåne.  Att cykla på semestern är bra både för din hälsa och för miljön!

Webbkarta: Cykelkarta

Naturskyddsföreningen tipsar också om fikaställen som ligger högst en dryg mil utanför Lund och som du kan ta dig på cykelbanor.

Fikacykling runt lund – Lunds Naturskyddsförening

Foto på universitetsledningen ståendes utanför universitetshuset. Kennet Ruona.

Aktuellt från universitetsledningen