Policy för akademiskt ledarskap vid Lunds universitet

En man och kvinna samtalar i en korridor.

Universitetet har beslutat om en policy för akademiskt ledarskap vid Lunds universitet. Syftet med policyn är att tydliggöra vilka kompetenser som kännetecknar ett framgångsrikt och välutvecklat akademiskt ledarskap på universitetet. Policyn ska användas som ett stöd för att utveckla, inspirera och rekrytera ledare.

Med begreppet akademiskt ledarskap vill Lunds universitet förstärka och värna det som är unikt i den typ av verksamhet som universitetet bedriver – den akademiska friheten, vilken genomsyrar verksamhetens kärna.

Omfattar alla ledningsuppdrag på universitetet

Det akademiska ledarskapet på Lunds universitet omfattar alla ledningsuppdrag som utförs inom forskning, utbildning, samverkan, administration och förvaltning.

Det innebär att policyn gäller både rekryterade ledare inom administration och förvaltning (tekniska och administrativa ledare) och kollegialt valda ledare.

Förväntningar på ledarskapet

I policyn framgår vilka förväntningar universitetet ställer på ledare. Policyn beskriver också de olika organisatoriska strukturer som universitetets ledare verkar i.

Kompletterar riktlinjer för chefsuppdrag

Policyn är ett komplement till universitetets riktlinjer för chefsuppdrag som funnits sedan 2019 men som till viss del uppdaterats i samband med framtagandet av policyn.

Policyn för akademiskt ledarskap och de uppdaterade riktlinjerna för chefsuppdrag:

Ta gärna del av policyn samt frågor och svar om policyn för akademiskt ledarskap vid Lunds universitet: