Avdelningen Studiestöd och vägledning byter namn

Två kvinnor framför en dator.

Universitetet har beslutat att avdelningen Studiestöd och vägledning under sektionen Student och utbildning, byter namn till Studentstöd och lärande, med engelsk benämning Study Support and Learning.

Gruppen Pedagogiskt stöd byter också namn till Pedagogiskt studentstöd, med engelsk benämning Disability Support Services.

Anledningen är att avdelningen Studiestöd och vägledning under hösten 2023 genomgått en omorganisation där Allmänna studievägledningen inte längre tillhör avdelningen utan i stället ligger under sektionen Externa relationer. Inom avdelningen Studiestöd och vägledning har en ny grupp tillkommit sedan januari 2023, nämligen Europeiskt centrum för SI-PASS.

I samband med utredningen om gemensamma förvaltningens organisation och arbetsformer framkom att gruppen Pedagogiskt stöd har ett namn som allt för ofta sammanblandas med andra insatser och aktiviteter.