Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Primula är i gång igen efter driftstoppet

Hacker using computer virus for cyber attack. Mostphotos.

För några veckor sedan utsattes TietoEvry, som är Statens servicecenters (SSC) underleverantör för Primulasystemet, för en omfattande IT-attack. För Lunds universitet innebar det att Primula inte gick att nå från morgonen den 20 januari till och med sen eftermiddag den 2 februari.

Driftstoppet i Primula fick stora konsekvenser, bland annat gällande hantering av lönerelaterade ärenden och kopplingar mellan Primula och andra system. 

Så snart driftstoppet upphävdes prioriterade universitetet en skyndsam hantering av lönepåverkande ärenden inför utbetalningen av februarilönen. Den 6 februari kom även kopplingen mellan Primula och universitetets rekryteringssystem Varbi igång vilket har möjliggjort att registreringen av nyanställda kunnat hanteras enligt ordinarie rutiner.    

Lunds universitet har under hela driftstoppet haft en aktiv dialog med Statens servicecenter (SSC) och TietoEvry för att bevaka situationen och kunna guida universitetets verksamheter i hanteringen av ärenden. 

Läs mer: Driftstopp i Primula  | Medarbetarwebben (lu.se)