Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Varumärket Dick Harrison

Man som står vid en bokhylla. Foto
Dick Harrison är en arbetsmyra. Nyligen kom han ut med sin 105:e bok. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Dick Harrison är ett varumärke. 57 år gammal har han skrivit 105 böcker. Han föreläser över hela landet, är återkommande expert i tv och radio, driver en podd, skriver artiklar i populärvetenskapliga tidskrifter och två krönikor i veckan i en av Sveriges största dagstidningar.
– Men det är undervisning som är mitt kall, det är så nära min identitet man kan komma.

Det är vinter och lerigt på gårdsplanen framför familjen Harrisons jugendvilla i Åkarp. Husets ena gavel är en byggarbetsplats. Om några månader är det nya biblioteket klart. Två våningar med stora glaspartier, öppen spis och sju och en halv meter i takhöjd. Där blir plats för mer än böcker.

– Min fru och jag har Sveriges kanske största samling av julgranskulor, så naturligtvis ska vi ha en riktigt rejäl gran i biblioteket när julen kommer, berättar han och visar in i arbetsrummet där 104 av hans bok­titlar samsas på tre och ett halvt hyllplan. Den 105:e, deckaren Herrens år 1402, kom ut några dagar innan LUM trycktes.

Man som sitter vid översållat skrivbord. Foto
Dick Harrison i sitt arbetsrum hemma i Åkarp. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Dick Harrison är väl medveten om att hans namn är ett varumärke. Bland allmänheten förmodligen Lunds universitets kändaste kändis. Åtminstone på hemmaplan i Sverige. Lite oväntat även i Nederländerna där hans fackböcker sålt över 50 000 exemplar. 

En akademisk rockstjärna

Två gånger om året märker han av kändisskapet: under Bokmässan i Göteborg och Medeltidsveckan på Gotland. Det senare ett slags semester från verkligheten när han under en augustivecka går runt i konstiga kläder i Visby.

– Då känner jag mig lite som en akademisk Bruce Springsteen. Det är något jag unnar mig för att jag tycker det är kul och det ger mig en kick och visst händer det att folk vill ha autografer. Men annars upplever jag mig inte som en kändis. Det är ju inte så att jag blir stoppad på Ica direkt.

Dick Harrison tar inte lätt på sitt värv. Hårt jobb är det som gäller. Varje dag. Han stiger upp halv fem, gör sig i ordning, jobbar ett par timmar och fixar sedan frukost till hustrun och dottern. Sedan är det mer jobb. Hela dagen. Ofta undervisning. Annars forskning och skrivande. Ställtid behöver han inte. Fikat hoppar han över. Nästan alltid lunchen också.

– Jag tar en frukt, det räcker. Jag brinner för mitt arbete och jag använder varje minut. Om det inte är någon student som ­haffar mig mellan två föreläsningar så arbetar jag. Det är så jag lever. Jag jobbar stenhårt och skriver på varenda ledig stund.

Konsten att skriva snabbt

Ingen kan ta miste på tidseffektiviteten och den enorma bokproduktionen. Förklaringen till att han har lätt för att skriva och inte drabbas av blockeringar eller skrivkramp stavas Nationalencyklopedin. Som nybliven doktorand blev han 21 år gammal rekryterad att skriva för NE. Utan tillstymmelse till skryt berättar han:

– Jag skrev för att försörja mig och jag skrev allt som NE ville ha. När professorerna började tröttna framåt bokstäverna i, j och k så tog jag det också. På så vis blev jag en av de flitigaste och mest produktiva skribenter som Nationalencyklopedin hade. 

Efter NE gick han vidare till nästa uppslagsverk, Bra Böckers lexikon 2000 där han stod för all historia. Sammanlagt handlar det om mer än tio års dagligt arbete med korta, koncentrerade texter. Nästan alltid med deadline dagen därpå.

– Det var så jag lärde mig hantverket och att lösa upp skrivarblockeringar. Skriva går fort för mig men forskningen tar lika lång tid som för alla andra.

man med glasögon och kavaj. Foto
Facklitteratur skriver Dick Harrison i tjänsten. Fritidsproduktionen av skönlitteratur ligger i ett eget bolag. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

 

Det är roligt att skriva böcker och att forska, men bilden som tonar fram efter att ha pratat med Dick Harrison en stund är att undervisning slår allt annat.

– Att vara universitetslärare är mitt kall och så nära min identitet man kan komma. Det är genuint roligt att undervisa och det är ingen slump att jag har en stor extern verksamhet som föreläsare på min fritid.

"Den populärvetenskapliga gråzonen" 

Författarkarriären var däremot mer en slump. Historia i populärvetenskaplig form levde ett undanskymt liv när Prisma som första förlag kontaktade Dick Harrison. När andra förlag följde efter insåg han att han skaffat sig ett till yrke. Till på köpet ett som gick att utveckla parallellt med arbetet på universitetet. 

Ändå vågade han inte ta steget fullt ut och skriva i det han kallar ”den populärvetenskapliga gråzonen”. Inte förrän han fick sin första fasta tjänst som universitetslektor i Linköping i mitten av 1990-talet.

– På den tiden fanns ett tabu kring populärvetenskap. Det var något man inte sysslade med som forskare. Det var till och med demeriterande. Jag har själv varit sakkunnig vid tillsättningar och jag vet hur snacket har gått. 

– Idag är det inga problem alls och det är en del av mitt jobb. Forska ingår ju i jobbet, skriva likaså. Sedan är det en bonus att folk råkar vilja läsa det.

Podden det senaste tillskottet

Dick Harrison är noga när han beskriver sitt författarskap. Facklitteratur skriver han i tjänsten. I ett eget bolag finns fritids­produktionen av skönlitteratur, bland annat deckare. När han anlitas som inhyrd konsult eller rådgivare, eller framträder som extern föreläsare är det också inom det egna bolagets ramar.  

Samma sak med podden Harrisons dramatiska historia som han och hustrun ­Katarina Harrison Lindbergh driver tillsammans. Utvecklingen har gått fort. 

– Vi startade podden för drygt ett år sedan och vi håller redan på att spela in säsong fem.  

Tackar ofta nej

Han får ofta diverse erbjudanden och förfrågningar. Mycket tackar han nej till. Anledningen är tidsbrist. TV:s morgon­soffor får stryka på foten. Samma sak med vissa lekprogram där han uppfattar att tv vill ha med honom för att han ska vara den lustiga professorn. 

– Det har kommit några sådana propåer och vid ett tillfälle försökte Lunds ­universitet till och med pressa mig att vara med, men jag sa nej. 

Senaste tv-framträdandet var i en jul­version av Kulturfrågan Kontrapunkt på SVT. Han är också en av experterna i SVT:s på­kostade serie Sveriges Historia. Han ställer gärna upp i populärvetenskapens tjänst, men vill helst ha lite kontroll över hur han framställs. 

– Det har gått fel några gånger och då blir jag sur. 

Vad har du stört dig på?
– Att det jag säger missbrukas. Man har velat ha ett vetenskapligt alibi men egentligen inte brytt sig om det jag säger.

Den akademiska avundsjukan

Att vara framgångsrik och känd kommer med ett pris. I migrationsdebatten står han för en positiv syn på invandring, vilket har lett till hot som polisanmälts. Inom universitetsvärlden har han fått stifta bekantskap med den akademiska avundsjukan.

– Jag blir ofta ignorerad och man för­söker osynliggöra mig. Man tiger och låtsas inte om att jag har skrivit böcker i ett ämne och bjuder inte in till konferenser. Det är det akademiska sättet att visa avundsjuka, säger han och fortsätter:

– Den sortens akademisk snålhet och njugghet ogillar jag starkt, men jag har ägnat varenda dag i snart 40 år åt historia och jag tröttnar aldrig. Att undervisa är lika kul nu som när jag började.

Några korta med Dick Harrison

Porträttbild på man med glasögon. Foto
Dick Harrison. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

 

Din favorit bland dina böcker?
– I särklass roligast att skriva var biografin om Tage Erlander. Jag jobbade med den ett par, tre år och plöjde allt källmaterial. Tages dagböcker är världslitteratur. Det är alltså min personliga favorit, men den jag är mest stolt över är min trilogi över slaveriets historia där jag går igenom världshistorien sedd ur trälarnas perspektiv. Det är mitt storverk anser jag och jag kommer aldrig att kunna göra något liknande igen.

Någon bok du är missnöjd med?
– Min andra vetenskapliga bok från 90-talet, Medieval Space, som handlar om tids- och rumsuppfattning under medeltiden. Idag hade jag gjort den boken mycket bättre. Annars tycker jag att mina böcker håller, även om jag kan vara kritisk mot språket. Jag har blivit en bättre författare med åren tycker jag.

Har du någon favorithistoriker?
– Nej, faktiskt inte. Jag är väldigt kritisk och jag brukar hitta fel. Det finns enskilda böcker som är genialiskt bra, men ingen historiker som är ett föredöme. 

Hur visar sig din kritiska ådra?
– Jag måste anstränga mig för att hitta positiva saker när jag recenserar och jag har inte gått på särskilt många seminarier sedan 90-talet, för jag vet att en del är rädda för mig. Men det är en del av jobbet att bli känd som en elak jävel i vissa kretsar.

Men du är omtyckt bland studenterna, eller hur?
– Ja, jag har fått universitetets pedagogiska pris. Universitetslärare har alltid varit mitt drömjobb och hade jag inte tyckt om att undervisa så hade jag sagt upp mig för länge sedan. Mitt företag går bra och jag skulle kunna försörja mig som författare.

Vad gör du på fritiden?
– Jag har ingen fritid, den har jag bolagiserat. 

I vilken historisk epok hade du helst velat leva?
– Jag gillar Star Trek och Star Wars så egentligen vill jag inte resa bakåt i tiden utan framåt. Men, okej, om jag får med mig rejäla doser med vaccin och andra medikamenter, för jag vet hur lätt det var att dö på den tiden, så skulle jag vilja leva nära Jesus för att ta reda på hårdfakta. Vad hände i Nasaret och längs Golgata och varför? Och vad var egentligen uppståndelsen? Allt som hände då har lett till en religion med miljarder följare, det är det stora mysteriet i vår västerländska kultur.

– Men om jag inte skulle lösa gåtor så tror jag att den mest spännande och givande perioden hade varit senmedeltiden in i renässansen, säg från 1420 och 100 år framåt. Då sjösätts det moderna samhället och grund­stenarna läggs. Det är före statskyrkorna, häxprocesserna och inkvisitionen och det är högt i tak. Det är en av de mest kreativa och dynamiska faserna i världshistorien och den tid då Europa tar ledningen i utvecklingen. Det skulle jag ha velat uppleva.