Seminarium 8 april: Principles for Implementing and Safeguarding Academic Freedom

Illustration med lagerkrans och våg.

I detta seminarium kommer vi att diskutera FN:s principer och hur de kan användas för att skydda och främja rätten till akademisk frihet. Seminariet kommer också att diskutera vilka möjligheter och utmaningar dessa principer innebär för svenska universitet.

År 2020 fick FN:s generalförsamling en rapport om akademisk frihet från FN:s särskilda rapportör om främjande och skydd av rätten till åsikts- och yttrandefrihet. Baserat på rapporten har en arbetsgrupp konsulterat brett och utarbetat 9 principer för att implementera rätten till akademisk frihet'.

Dessa principer släpps nu för att vägleda skyddet av den akademiska friheten. Att diskutera principerna och deras tillämpning är viktigt för att också öka medvetenheten om akademisk frihet för öppna samhällen och för att demokratin ska blomstra.

Talare: Prof Claudia Tazreiter, Linköpings universitet, Sveriges representant i Scholars at Risk European Advocacy Committee

Inledning: Jimmie Kristensson, universitetslektor och vicerektor för kurage och karaktär.

Tid och plats: 8 april klockan 16.30-17.30, Föreläsningssalen, Pufendorfinstitutet.

Principerna finns tillgängliga på: Principles-for-Implementing-the-Right-of-Academic-Freedom-ENGLISH.pdf (scholarsatrisk.org)

Professor Claudia Tazreiter Claudia Tazreiter är professor vid Linköpings universitet och biträdande professor vid University of New South Wales, Sydney. Hennes forskning fokuserar på de sociala och affektiva effekterna av påtvingad och irreguljär migration på kulturen för mänskliga rättigheter, civilsamhällets roll i social förändring och visuella kulturer av oliktänkande. Claudia har varit visiting researcher på Institute for Political Science at University Vienna (2018), Center for Place, Culture and Politics vid City University New Work CUNY (2014) och Centre for International Studies (CERI) vid Science Po (2011). Hon är en fellow vid Institute for Migration and Intercultural Studies (IMIS) på University Osnabrück.

Mer information om Claudia finns på Claudia Tazreiter - Linköping University (liu.se).

Seminariet arrangeras tillsammans av: