Vetenskapliga ombud hjälper när forskarna tvivlar

Två män. Foto.
Mats Johansson, ­koordinator, och Björn Petersson, vetenskapligt ombud på Juridiska fakulteten och HT-fakulteterna. Foto: Jan Olsson

Etikprövning, öppna forskningsdata, författarskapsfrågor, jäv, AI och GDPR. Fakulteternas vetenskapliga ombud finns där när osäkerhet och tvivel gnager om hur man bör agera som forskare.

– De senaste åren har reglagen skruvats upp rejält och spännvidden i vad man som vetenskapligt ombud ska hantera har ökat, säger Mats Johansson, koordinator för universitetets vetenskapliga ombud.

Störst förändringar har det varit inom humaniora, teologi och samhällsvetenskap. Björn Petersson på Filosofiska institutionen har varit ombud för HT-fakulteterna och Juridiska fakulteten sedan sommaren 2019.

– Jag har fått väldigt många frågor kring etikprövning och hur man ska hantera känsliga personuppgifter. Det var jag inte riktigt beredd på, för så var det inte i början.

Diskussionspartner

Ibland vet han svaret och kan hjälpa till direkt. Ibland hänvisar han vidare. Ofta handlar det om att vara en diskussionspartner. Han betonar att det aldrig handlar om att utreda eller komma med pekpinnar – de vetenskapliga ombuden finns för att hjälpa.

Inom medicin har etikprövning varit rutin i många år. Inom humaniora och samhällsvetenskap forskas det också på människor men där har etikprövning varit långt ifrån lika etablerad. I takt med att tillsynen skärpts de senaste åren har fler forskare anmälts för misstänkta brott mot lagen. Anmälningarna har lett till stress och frågorna till de vetenskapliga ombuden har blivit fler.

– Det är många projekt på HT som hanterar känsliga personuppgifter, säger Björn Petersson.

Detsamma gäller samhällsvetenskap. Ett typexempel är forskning om människors politiska åsikter. I vissa fall kan kravet på etikprövning tyckas orimligt. Ett exempel är statsvetare som måste etikpröva forskning på offentliga riksdagsprotokoll, det vill säga dokumentation av vad folkvalda politiker sagt i riksdagens talarstol.

– Etikprövningslagen var inte tänkt så men det har blivit en konsekvens. Nu görs en översyn av lagen och vi får se var den landar, säger Mats Johansson.

Känsligt med öppna data

Frågor kring öppna data hamnar ibland hos universitetets vetenskapliga ombud. Ofta kommer kraven på öppenhet från forskningsfinansiärer och vetenskapliga tidskrifter. Samtidigt kan kraven på öppenhet hamna i konflikt med att data måste förvaras på ett säkert sätt. Vissa uppgifter är skyddsvärda och får inte delas hur som helst.

– Det finns fler saker att tänka på idag och än fler blir det vid internationella samarbeten. Hur ska känsliga personuppgifter hanteras i sådana samarbeten? Vilka avtal måste finnas och vem ansvarar för vad? Oftast går det att lösa men utmaningarna har blivit större, säger Mats Johansson.

Rörigt många medförfattare

De senaste åren har universitetets vetenskapliga ombud även fått fler frågor kring författarskap till vetenskapliga artiklar. Omfattande samarbeten mellan forskare vid olika universitet kan resultera i ett myller av författare när artikeln publiceras. Den som står som författare har ett ansvar även om ens eget bidrag varit litet. Rena gåvoförfattarskap där forskare som inte alls bidragit tillåts stå som medförfattare förekommer också, trots att det strider mot författarskapsreglerna. På så vis får de meritvärden de inte borde ha fått och kan på ett otillbörligt sätt gynnas vid framtida tjänstetillsättningar.

Men att stå som författare är inte alltid en vinn-situation. Om artikeln anmäls och konstateras innehålla fabriceringar, plagiat eller annan oredlighet så händer det att forskare som står som medförfattare vill frånsäga sig ansvar för arbetet.

Ett ombud på varje fakultet

Lagen om ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning trädde i kraft den 1 januari 2020. Lagens förarbeten blev också startskottet för idén om att inrätta vetenskapliga ombud för att främja god forskningssed. Senare har det visat sig att forskare vill ha hjälp med fler och delvis andra frågor än det från början var tänkt.

Vid Lunds universitet har alla fakulteter samt universitetets särskilda verksamheter, USV, ett vetenskapligt ombud. Kontaktuppgifter finns på Medarbetarwebben.

Etikprövningslagens ses över

Regeringen har beslutat göra en översyn av Etikprövningslagen. Utredaren ska särskilt titta på möjliga undantag från kravet på etikgodkännande för viss forskning som innehåller behandling av känsliga personuppgifter samt regleringen av tillsyn i lagen. Utredaren ska även analysera om Överklagandenämnden för etikprövning, Önep, måste anmäla till åtal vid varje misstanke om brott.

Ulrik von Essen, justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen, har utsetts till utredare. Utredningen ska presenteras senast den 30 september i år.