Ukrainska studenter och forskare besökte Trafikflyghögskolan

Flera personer sitter i en undervisningssal.
Den ukrainska delegationen med rektor Viktor i förgrunden. Flera bar en traditionell dräkt med korsstygn, för att fira högtidsdagen Vysjyvankas dag.

Under två veckor i maj har lärare och studenter från Zhytomyr University fått uppleva en annan tillvaro än det krigstillstånd som råder i hemlandet. I Sverige har de undervisats i reflekterat tänkande och inte minst fått en paus från kriget.

Universitetets trafikflyghögskola, TFHS har haft ett utbyte med Zhytomyr University, ett ukrainskt universitet med teknisk inriktning. Syftet med utbytet har varit att etablera kontakter med forskarkollegor för vidare samarbete kopplat till universitetets satsning på totalförsvaret. Utbytet med studenterna hade som syfte att visa hur utbildning i Sverige ser ut och att ge dem ett EU-perspektiv.

– Detta utbyte har gett mig en insikt och en stor portion ödmjukhet för det faktum att vi lever i olika världar säger Fredrik Torkildsen, lärare på Trafikflyghögskolan.

Flera av studenterna har tydligt uttryckt detta som en hälsoresa, för att komma i mental balans. Deras trauman är omfattande, många har förlorat släktingar och vänner och de har vant sig vid hus i ruiner och skadade människor som en del av stadsbilden.

– Det har varit lärorikt att få hit kollegor och studenter från ett gammalt sovjetiskt land som är mitt upp i ett krig. De lever i en helt annan tillvaro än vad vi svenskar gör, säger Fredrik Torkildsen.

Könsbalansen bland gästerna är tydlig påminnelse om deras verklighet. Samtliga av de 30 studenter var kvinnor, eftersom män inte får lämna Ukraina. Det krävdes ett särskilt godkännande av ukrainska myndigheter för att de manliga kollegorna skulle få komma hit.

Presentation i de nya lärmiljöerna på Forum Medicum, Medicinska fakultetens nya hus.]

Programmet har varit varierad och omfattat sociala aktiviteter, föreläsningar och gruppövningar av olika slag där flera institutioner har varit involverade. Alla momenten utgick utifrån upplevelsebaserat lärande för att utveckla förmågan att samarbeta genom gruppövningar. Bland annat har delegationen fått besöka LTH:s fullskalelabb, X-lab, med uppgift att prova på nya teknologier. De har fått en föreläsning med den ukrainske författaren Max Kidruk och träffat LTH:s rektor Annika Ohlsson.

– De har fått jobba mycket med reflekterande processer och kritiskt tänkande. för att få dem att tänka fritt, vilket de inte alltid varit vana vid, säger Fredrik Torkildsen.

De har också fått tillfälle att se och uppleva Skåne med utflykter till Skissernas museum, Ven, Kopparhatten och kanotpaddling på Rönne å med dressin tillbaka.

– Vi har även försökt skapa ett andrum för dem genom att visa upp vacker natur och kultur och erbjuda dem lite lugn och ro, som en paus från deras vardag hemma, säger Fredrik Torkildsen.

Under de två veckorna har studenterna fått se både palestinademonstrationerna i Lundagård och Prideparaden. De var inspirerade av den svenska yttrandefriheten och uppslutningen kring HBTQI. Möjligheten att hitta sin egen identitet utan traditionella normer, var något som de tog med sig.

Idéen till att göra ett utbyte med Ukraina fick Fredrik Torkildsen från hans intresse för drönare. Drönaranvändning är väldigt stort i Ukraina och det har länge varit ett sätt att försvara sig, genom att ligga ett steg före Ryssland.
– Idag är drönaranvändningen i stort sett bara militär, men de är medvetna om de civila applikationerna som de hoppas kunna använda framöver. Här har vi en stor potential i framtida samarbeten.

Fredrik Torkildsen har fått lägga ner en hel del tid på planering av program, resor, uppehälle för att genomföra utbytet, men är nöjd med utfallet. Som relativt ny på Lunds universitet är han positivt överraskad över alla möjligheter som det finns vid universitetet i form av utbyten och samarbeten, både nationellt och internationellt.

– Jag skulle rekommendera andra att göra liknande utbyte. Även om det har inneburit mycket arbete så fyller det ett högre syfte och har gett mig många insikter och nya kunskaper, säger Fredrik Torkildsen.

Det fjorton dagar långa utbytet har till stor del bekostats med Erasmusmedel och Sparbanken Finn har bidragit med 105 000 kronor. Sektionen Externa relationer har hjälpt till med ansökan.

De största utmaningarna enligt Fredrik har varit att språkkunskaperna har varit begränsade. Ibland har det varit svårt att kommunicera och att ge instruktioner.

Efter två veckors utbyte var det dags för avslutning och diplom. Framför studenterna syns Fredrik Torkildsen och Michael Johansson från Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet.

I studenternas utvärderingar kunde man läsa att de gillade universitetets arbete med innovation, inkludering och hållbarhet.

–De imponerades av vår återvinning av sopor och även att vi i ett tioårigt projekt försöker hitta ett nytt drivmedel till flygplan baserat på rester från skogen, säger Fredrik Torkildsen.

De sociala inslagen med utflykterna i Skåne var uppskattade: “In the canoe, cooperation as pilot flying and pilot monitoring was really needed”.

Trafikflyghögskolan hoppas på ett fortsatt samarbete med Zhytomyr University och att de ska kunna utveckla sin drönarkompetens. De har skickat in en ansökan till Svenska Institutet och hoppas få medel för att fortsätta detta arbete under 24 månader.

– Vi får svar i höst och åker då direkt till Zhytomyr, säger Fredrik Torkildsen.

Läs även LUM-artikeln: Trafikflyghögskolan beredd på uppdrag om drönarutbildning