LINXS flyttar till The Loop i Science Village under våren 2025

A building from exterior.

LINXS Institute of advanced Neutron and X-ray Science flyttar in i nya ändamålsenliga lokaler i The Loop i Science Village på Brunnshög i nordöstra Lund under våren 2025. Flytten signalerar en ny fas i LINXS verksamhet, vars uppdrag är att maximera det vetenskapliga nyttogörandet av stora forskningsanläggningar såsom MAX IV och ESS samt andra liknande internationella infrastrukturer som Sverige använder.

Genom flytten placeras LINXS i nära anslutning till ESS och MAX IV, världsledande anläggningar som får stor betydelse för den vetenskapliga och industriella utvecklingen inom material- och livsvetenskaper. Dessa anläggningar kommer tillsammans med universitetets etablering i Science Village att bli ett internationellt nav för forskning, utbildning och innovation.

– I The Loop kan LINXS utöka sin verksamhet och därmed fördjupa sitt nationella och internationella engagemang. De nya lokalerna har ändamålsenliga utrymmen för allt från större möten för 100 personer, till mindre workshops och seminarier, säger Trevor Forsyth, LINXS föreståndare, och professor vid Molekylär Biofysik vid Lunds universitet.

LINXS valde att flytta in i The Loop efter ett gediget anbudsförfarande. Visionen för huset ligger i linje med LINXS ambition att främja vetenskapligt samarbete, spetsforskning och innovation. The Loop inrymmer även Science Village Hall, som med plats för 1000 besökare, kan användas för nationella och internationella evenemang, såväl som kulturverksamhet.

The Loops placering mitt i Science Village, och närheten till ESS och MAX IV, är viktiga komponenter för utvecklingen av LINXS framtida verksamhet, som syftar till att stärka neutron- och röntgenbaserad forskning och utbildning genom att koppla samman forskare från hela världen med stora forskningsanläggningar såsom MAX IV och ESS samt andra liknande internationella infrastrukturer som Sverige använder.

– Att ha LINXS placerat så nära anläggningarna kommer att underlätta och bidra till ett närmare samarbete oss emellan. Vi kan erbjuda arbetsplatser till nationella och internationella gästforskare, oavsett om de bara är på besök, genomför experiment eller analyserar data, säger Trevor Forsyth.

– Vi ser också att de nya lokalerna kan användas av yngre forskare som vill samarbeta kring aktiviteter som främjar neutron- och röntgenbaserad forskning inom olika ämnen.

LINXS flyttar in på tredje våningen i The Loop, med flexibla alternativ för möten, workshops och arbetsplatser. Det största konferensrummet har plats för 100 personer och kan delas in i två mindre rum för parallella evenemang. LINXS kommer även att ha tillgång till två balkonger, vilket ger ytterligare utrymme för aktiviteter under varmare dagar.

LINXS nya lokaler invigs med ett stort två-dagars evenemang i mitten på juni 2025. Mer information om invigningen publiceras på LINXS hemsida.