Seminarium 23/11: Akademisk frihet i Skandinavien: Har den nordiska modellen överlevt?

Illustration med lagerkrans och våg.

Den senaste tidens geopolitiska förändringar har ökat intresset för, men också utmanat, den akademiska friheten. Den allmänna uppfattningen är att den akademiska friheten i de nordiska länderna är hög. Men är det verkligen så?

Alla LU:s medarbetare bjuds in till ett seminarium där Professor Terence Karran kommer att presentera sin studie om akademisk frihet i Skandinavien och diskutera om den nordiska modellen har överlevt.

Talare: Terence Karran, professor emeritus, University of Lincoln, Storbritannien.
Välkomsttal: Jimmie Kristensson, universitetslektor, vicerektor för kommunikation, integritet och karaktär.
Moderator: Karin Zackari, universitetslektor vid Lunds universitets centrum för öst- och sydostasienstudier.

Tid och plats: 23 november klockan 15.00-16.30, Palaestra Nedre Hörsal

Seminariet hålls på engelska och vänder sig till alla medarbetare och intresserade av akademisk frihet (Forskare, universitetsledare, och administrativ personal som arbetar med forskning eller internationalisering).

Anmälan till seminarium om akademisk frihet i Skandinavien, 23 november(senast den 21 november)

Seminariet samarrangeras av:

Terence Karran har sin huvudsakliga forskningsinriktning om akademisk frihet i ett internationellt perspektiv. Han har till exempel genomfört en nationell undersökning om akademisk frihet för Storbritanniens universitets- och högskoleförbund.