Nytt Medvetenskapens Hus – tvärvetenskapligt om humanvetenskap

Speglar som är ojämna och speglar hur man kan känna sig.

Medvetenskapens Hus har tilldelats 1,3 miljoner kronor som ett fakultetsöverskridande initiativ som ska skapa gestaltade möten mellan vetenskap och humanvetenskap. Projektet ska pågå under 2023

Medvetenskapens Hus lyfter fram insikternas betydelse före åsikternas formande och skapar förutsättningar att veta tillsammans. Aktiviteterna ska utgå från vår tids komplexa frågor som på ett naturligt sätt berör alla fakulteter och ämnesområden.

Medvetenskapens Hus har växt fram från erfarenheter av konstutställningar som utvecklades tillsammans med forskare, konstnärer och andra kreatörer. Utställningarna resulterade i fruktbara dialoger mellan forskning om människans medvetande och utveckling samt konstnärliga gestaltformer. Nya gemensamt formulerade idéer uppstod under processens gång och förfrågningar kom från besökare, företag och organisationer om mer aktiviteter kopplade till upplevelserna och innehållet.

Medvetenskapens Hus byggs inifrån, med fokus på att identifiera frågeställningar och skapa samarbeten ska man utveckla utställningar, programverksamhet och utbildningar. Ett annat mål är att verka för breddad rekrytering genom uppsökande installationer som skapar upplevelser, väcker ungas nyfikenhet och erbjuder vägar för förståelse av vad universitetet kan erbjuda.

Men med Medvetenskapens Hus vill man även undersöka vilka behov som kan finnas bland forskare och institutioner för att samarbeta och testa olika sätt att förmedla ny forskning genom gestaltningsformer i laborativa miljöer.

Ambitionen är inte att Medvetenskapens Hus ska  vara en fysisk plats, utan aktiviteterna genomförs i tillfälliga lokaler genom överenskommelser på befintliga platser. Utvecklingsarbetet utgår från olika frågeställningar och det specifika innehållet växer fram i samarbete inom och utom universitetet. Samverkan initieras även med externa aktörer, exempelvis Region Skåne, Lunds kommun, utbildningsanordnare och näringslivet.

Projektet har en styrgrupp som leds av Johannes Persson, dekan HT och ledamöter är Annika Mårtensson, vicerektor LTH, Sanimir Resic, dekan K samt en studentrepresentant.

Läs LUM-artikeln: Utvecklar science center för humanvetenskaper | Lunds universitet