Etik i forskning och forskarutbildning - en angelägenhet för hela LU

tre personer i en diskussion i en undervisningslokal.

Vad är etikprövning? Varför är det viktigt och vad är god forskningssed? Seminariet vänder sig till dig som forskar oavsett inom vilket forskningsområde.

Som forskare har man ett privilegium i att få fördjupa sig i både teori och empiri och fritt definiera frågeställningar. Detta innebär stora möjligheter att utveckla och bidra till forskningen men kommer också med ansvar för att följa forskningsetiska principer och god forskningssed.

Under detta seminarium lär du dig det viktigaste om etikprövning (varför den finns och vad den innebär), hur olika regelverk förhåller sig till varandra och vad god forskningssed innebär. Du får också lära dig vad man som forskare behöver veta om etik i samband med internetforskning. Det blir tre föredrag och tillfälle att ställa frågor till talarna.

Det utgör en del av en LU-gemensam vidareutbildning av forskarhandledare "Professionalisering av handledarrollen".

Tid: 28 mars 2023 14:15 till 16:30. Seminariet hålls på engelska.
Plats: LUSEM/Lund University School of Economics and Management, EC1: The Crafoord hall.

Fika serveras.

Anmäl dig till seminariet (sista anmälningsdag 22 mars).