Rapporten har framför allt fokus på pendling till Lund eftersom resvaneundersökningen är gjord i samarbete med CoAction. Hur det ser ute med pendlingen till våra andra campus sammanfattats i en bilaga, med en samlad bild per ort istället för fakultet.
Runt två tredjedelar av medarbetarna i Lund bor antingen i Lund eller i Malmö och har möjlighet att ta sig hållbart till jobbet genom att gå, cykla eller åka kollektivt. Enligt resvaneundersökningen är det drygt tjugo procent av medarbetarna som tar bilen till arbetet (se figur 1), vilket är mindre än genomsnittet bland de företag och organisationer som deltar i CoAction.
Samtidigt är universitetet en av de största arbetsgivarna i Lund och om kan vi få fler att pendla kollektivt eller cykla till jobbet bidrar det till mindre utsläpp, buller och trängsel i staden. Det i sin tur ger möjlighet till att stadens ytor för grönska, liksom för gång- och cykeltrafik, kan öka ytterligare på sikt. Detta är också något som betonas i den campusplan till 2050 som just nu är ute på remiss.
Insatser som kan öka pendlingen med kollektivtrafik
Ett bättre utbud av kollektivtrafik är i topp av de insatser som skulle få de bilpendlande medarbetarna i Lund att ställa bilen enligt svaren. I fritextsvaren kan man se att det handlar om allt från tätare turer för bussarna eller spårvagnen och även längre bussar på vissa sträckor, men också fler förbindelser som hade gynnat ett flertal medarbetare. Det här är frågor som universitetet kommer att arbeta vidare med inom ramen för CoAction och i andra sammanhang.
Det är också tydligt att de verksamheter som ligger nära Lund C har en högre andel tågpendlare och är mer nöjda med utbudet av kollektivtrafik, exempelvis Juridiska fakulteten och Samhällsvetenskapliga fakulteten, än verksamheter med sämre kollektivtrafikförbindelser som exempelvis Ekonomihögskolan. Något som säkert också spelar in är att i centrala Lund är bilparkeringsmöjligheterna mer begränsade än längre bort från centrum.
De insatser som flest bilister uppger skulle underlätta eller förbättra för dem att resa kollektivt till arbetet är (se figur 2):
- Bättre utbud av kollektivtrafik (50 % av de som svarat på frågan)
- Möjlighet att få rabatterad kollektivtrafik helt eller delvis som skattepliktig löneförmån av arbetsgivaren (37 %)
- Få räkna distansarbete som utförs i kollektivtrafiken som arbetstid (16 %)
Dessutom svarar mellan femton och dryg tjugo procent av bilpendlarna vid flera av fakulteterna/motsvarande att de skulle vara intresserade av att samåka med andra bilpendlare,om det fanns en samåkningsapp via arbetsgivaren eller om det erbjöds billigare parkering för samåkande. Även att kunna arbeta mer på distans lyfts fram som ett förslag. Enligt resvaneundersökningen arbetade i genomsnitt medarbetarna fyra dagar i veckan på plats i Lund.
Insatser som kan öka pendlingen med cykel
De insatser som flest bilister uppger skulle underlätta eller förbättra för dem att cykelpendla till arbetet är (se figur 3):
- Stöldsäker cykelparkering vid arbetsplatsen (22 % av de som svarat på frågan)
- Laddmöjlighet för elcykel vid arbetet (17 %)
- Bättre/säkrare/tryggare gång- och cykelväg utmed min väg till arbetsplatsen (17 %)
- Förmånscykel via arbetsgivaren (14 %)
De som redan cykelpendlar nämner även exempelvis önskemål om att kunna parkera sin cykel under tak, liksom att det finns möjlighet till service och tryckluftspump vid arbetsplatsen.
Intressant att notera i sammanställningen av hur medarbetarna reser från olika orter i Skåne är att andelen bilpendlare är förhållandevis hög i orter nära Lund där det redan i dag finns goda möjligheter för kollektivtrafik och cykelpendling som exempelvis Södra Sandby och Dalby. Utifrån de erfarenheter som gjordes av universitetets testcyklister på supercykelvägen Södra Sandby–Lund finns det även stora hälsovinster att göra om fler skulle börja cykelpendla till jobbet (se LU Nytt 27 januari 2025: Konditionen förbättrades redan efter cykelpendling i sex veckor). Eftersom resvaneundersökningen gjordes i oktober är det dock inte omöjligt att andelen cykelpendlare mellan Lund och dessa orter ligger högre under den varmare årstiden.
Det fortsatta arbetet med hållbar mobilitet vid Lunds universitet
Från universitetets sida ska man nu arbeta vidare med medarbetarnas förslag från resvaneundersökningen. Det handlar bland annat om att ta fram en handlingsplan för hållbart resande med ett antal konkreta aktiviteter, dels för pendlingsresor och dels för tjänsteresor. En del av detta kommer att framgå av universitetets hållbarhetsplan för 2025 och 2026 som håller på att uppdateras. Annat kommer att genomföras inom ramen för andra projekt som exempelvis CoAction i Lund. Mer information kommer i LU-nytt efter hand som beslut tas och olika aktiviteter och satsningar görs.
När det gäller resvaneundersökningens resultat som rör tjänsteresor, liksom resestatistiken för 2024 från BCD och SJ samt den specialiserade tågresebyrån Togrejse kommer detta att beskrivas närmare i en artikel i ett kommande nummer av LU Nytt i vår.
Frågor?
För frågor om resvaneundersökningen kontakta Nina Nordh, projektledare på LU Byggnad.