Från nya upptäckter till banbrytande produkter

Stora reningscylindrar tagna upifrån.

Edouard Berrocal, universitetslektor vid fysiska institutionen, utvecklade en ny metod för att testa grumliga vätskor med hjälp av spritt ljus. Läs hur han kombinerar sin akademiska karriär med sin roll som grundare av Spec-Imaging AB.

Spec-Imaging är företaget som bygger på hans forskning. Tidigare var det ofta inte möjligt att göra tillförlitliga mätningar av grumliga vätskor utan att vätskan först späddes ut och analyserades i ett labb, vilket är både kostsamt och tidskrävande. Detta gjorde det svårt att besvara kritiska frågor om vattnet är rent eller om innehållet är vad det skulle vara.

– Med den teknik vi har utvecklat kan vi nu ge exakt svar på dessa viktiga frågor direkt på plats. Denna utveckling kan avsevärt förbättra kvalitet och säkerhet i olika branscher, inklusive inom livsmedels- och läkemedelsindustrin, samt inom avloppsvattenhantering, Edouard Berrocal, universitetslektor vid fysiska institutionen.

2012 lämnade Edouard Berrocal och hans kollegor in deras första patent för tekniken.

porträttfoto på Edouard Berrocal
Edouard Berrocal.

– Då tänkte jag aldrig på att starta ett företag - jag funderade bara på att licensiera ut tekniken. Verkligheten är dock att det är svårt att licensiera. När vi senare fick idén att använda samma teknik för att analysera grumliga vätskor fick vi rådet att starta ett företag i stället. Detta visade sig vara rätt beslut. I år har vi släppt vår första produkt.

Edouard Berrocal ville gärna stanna kvar inom akademin och fick möjligheten att starta ett företag samtidigt

– För att göra en lång historia kort - jag fick chansen från LU Innovation och LU Holding, som utgör Lunds universitets innovationsverksamhet, att tillämpa mina idéer utan att lämna universitetet. När man skapar ett företag krävs det mycket arbete. LU Holding har varit till stor hjälp i vårt startup och LU Innovation med att arbeta med patentet. Utan den här strukturen hade jag aldrig gjort det, för jag vill stanna kvar i den akademiska världen, säger Edouard Berrocal.

Att sätta samman ett starkt operativt team för startupen har varit avgörande. Det finns många svåra utmaningar med att skapa en produkt i stället för en prototyp i labbet. Det behövs människor som kan ta det hela vägen.

Starten av Spec-Imaging har även varit viktig för hans forskning och har hjälpt den
på flera olika sätt:

1. Det gjorde det möjligt att studera ett nytt område: Det flyttade vår forskning från att studera spritt ljus i luften till att studera dess beteende i vätskor.
  2. Det har hjälpt oss med patent och forskningsbidrag: bland annat ett Proof of Concept-bidrag från Europeiska forskningsrådet med mera.
  3. Det öppnade upp för nya idéer: Spec-Imaging har hjälpt oss att identifiera tillämpningar som är viktiga inom livsmedels- och läkemedelsindustrin, samt inom avloppsvattenhantering.

– Vi har fått vägledning inom områden som vi inte känner till, vilket öppnar upp för många nya idéer.Om det skulle misslyckas är det olyckligt, men det vi har gått igenom tillsammans fram till nu har varit ett fantastiskt äventyr. Att vara en del av ett team, att sträva framåt tillsammans - det har varit otroligt givande. Att Spec-Imaging utvecklas med stöd från Lunds universitet kommer med största sannolikhet att leda till en lovande framtid.

Är du intresserad av att göra en liknande resa?

Boka ett öppet coachningsmöte med Lunds universitets innovationsstöd här: https://www.innovation.lu.se/kontakt/boka-mote eller kontakta oss via info [at] innovation [dot] lu [dot] se.